В продължение на часове след смъртта някои клетки в човешкия мозък все още са активни. Ново проучване от университета в Чикаго, Илинойс, показва, че те увеличават своята активност и тя нараства до гигантски размери.

Изследователите на UIC анализират генната експресия в прясна мозъчна тъкан, която е събрана по време на рутинна мозъчна операция след отстраняване, за да имитира постмортален интервал и смърт. Те открили, че генната експресия в някои клетки се увеличава след смъртта.

Тези "зомби гени" са специфични за един тип клетки: възпалителни, наречени глиални клетки. Изследователите наблюдават, че глиалните клетки растат и покълват в мозъка в рамките на часове след смъртта.

Повечето проучвания, които използват посмъртно човешка мозъчна тъкан за намиране на лечения и потенциални лекове за разстройства като аутизъм, шизофрения и болестта на Алцхаймер, не вземат предвид посмъртната генна експресия или клетъчната активност.

Авторите също така отбелязват, че глобалният модел на генна експресия в прясна човешка мозъчна тъкан не съответства на нито един от публикуваните доклади за експресия на мозъчен ген след смъртта при хора без неврологични разстройства или при хора с широк спектър от неврологични разстройства, като аутизъм или болест на Алцхаймер.

Авторите проведоха експеримент със симулирана смърт: те изследваха експресията на всички човешки гени в продължение на 24 часа. Те открили, че около 80% от анализираните гени остават относително стабилни за 24 часа. Това са гени, които осигуряват основни клетъчни функции. Друга група, която присъства в невроните и е тясно свързана с паметта и мисленето, бързо се разгражда в рамките на няколко часа след смъртта.

Третата група „зомби гени“ увеличава своята активност едновременно с намаляването на невронните гени.