500 метра под леда, покриващ морето Уедъл на Антарктида, се намира най-голямата известна колония от гнездящи риби в света, установи ново проучване.

Приблизително 60 милиона активни гнезда от един вид – Ледената рибка на Йона / Neopagetopsis ionah/, се простират на най-малко 240 квадратни километра. Много риби създават гнезда - от сладководни цихлиди до рибите фуфайки. Досега учените са откривали само до няколкостотин гнезда на риби.
Ледената риба вероятно има значително и неизвестно досега влияние върху хранителните мрежи на Антарктида, съобщават изследователите в своя публикация в Current Biology.

Дълбоководният биолог Отун Пърсър от Института Алфред Вегенер в Бремерхафен, Германия, и колегите му се натъкнали на масивната колония в началото на 2021 г., докато били на изследователски круиз в морето Уедъл, което се намира между Антарктическия полуостров и главния континент, съобщава БГНЕС.

Изследователите изучавали химическите връзки между повърхностните води и морското дъно. Част от изследването включвало изследване на живота на морското дъно чрез бавно теглене на устройство зад изследователския кораб на учените. То е записвало видео, докато плува над дъното на океана, и използва звук, за да картографира характеристиките на морското дъно.

При преглеждане на записите учените установили, че камерата е снимала множество гнезда на риби. Ледата риба е известна с това, че е единственото живо същество, чиято кръв не съдържа хемоглобин.

Учените са удивени от уникалното откритие на рибешките гнезда в морето. Най-близко сравнение на гнездящите риби може да е това със синьохрилата риба-луна, която също образува колонии за размножаване.

Колонията на ледената риба е „удивително откритие“, казва еволюционният биолог Томас Девинс от Университета на Орегон в Юджийн.
Не е ясно защо толкова много ледени риби се събират на едно място, за да се размножават.