Украйна ще създаде военна база на Азовско море. Такива планове бяха обявени от премиера Денис Шмигал по време на речта му в централата на НАТО. Според него „тази програма вече работи“ благодарение на заем, който Киев получи на Запад за модернизация на ВМС.

Но защо Украйна харчи пари за база, достъпът до която ще се контролира от Русия?

В сряда министър-председателят на Украйна Денис Шмигал обяви, че Киев ще отвори военноморска база не само на Черно море, което вече беше обявено през есента, но и на Азовско море.

„Планираме да изградим две военноморски бази в Черно и Азовско море в рамките на установения отбранителен бюджет, който през 2021 г. възлиза на рекордните 5,93% от БВП, и в рамките на сътрудничеството с Великобритания, която предоставя заеми. Тази програма работи“, каза Шмигал, говорейки в Брюксел на съвместна пресконференция с генералния секретар на НАТО Йенс Столтенберг.

Шмигал също така обяви предстоящото щабно учение „Нерушима устойчивост“ в Одеса тази година с участието на военните от НАТО.
На свой ред Столтенберг отбеляза, че Черно море е от стратегическо значение за НАТО, тъй като бреговете на три държави от НАТО имат излаз: България, Румъния и Турция.

Капитан първи ранг в пенсия, доктор на военните науки Константин Сивков не изключва, че с течение на времето Киев все пак може да създаде база на Азов. "Британските пари, най-вероятно, Украйна ще похарчи за модернизация на съществуващите пристанища в Бердянск (Запорожска област) и Мариупол (контролирана част от Донецка област)", смята Сивков.

„Киев може да превърне тези граждански пристанища в бази, способни да приемат военни кораби. Там те ще увеличат дължината на кейовете, ще задълбочат акваторията на пристанището и подстъпите към него, ще създадат бариери за фарватера, ще ремонтират обектите, складовете за съхранение на оръжия и военна техника. Разбира се, ще възникне въпросът за изграждането на жилища за персонала“, допълни той.

Сивков припомни, че Азовско море е много плитко, движението на големи плавателни съдове по него е трудно от гледна точка на хидрологията. "Но ако Киев иска да осигури преминаването на големи военни кораби през Азов, технически е напълно осъществимо."

Украинският президент Владимир Зеленски говори за плановете за изграждане на военноморски бази за защита на Черноморския регион през октомври. Освен това не спомена местонахождението на предложените бази, но обещава да продължи модернизацията на военните плавателни съдове, включително фрегатата „Хетман Сагадични“.

Сред другите мерки за укрепване на флота президентът посочи подготовката на десантния кораб "Кентавър" и приемането на въоръжение на противокорабната крилата ракета "Нептун", която вече е наречена потенциален "разрушител на Кримския мост".

Зеленски даде такова обещание след посещението си във Великобритания, по време на което стана известно за плановете за изграждане на британска военноморска база в района на Николаев, тоест на брега на Черно море.

Тогава Лондон обеща на Киев заем от 1,6 млрд. долара за развитието на флота. По-специално се планира тези пари да бъдат използвани за построяването на осем ракетни катера, два от които ще бъдат заложени в британските корабостроителници. Тогава представител на Кремъл Дмитрий Песков отбеляза, че подобна инициатива на Украйна може да доведе до дестабилизация в региона.

Британците обещаха твърде малко пари

Бившият началник на Главния щаб на руския флот адмирал Игор Хмелнов е убеден, че посочената от британците сума няма да е достатъчна за изграждане на военни бази. „Бюджетът на Украйна за отбрана също няма да е достатъчен. Няма за какво дори да говорим. Скоро там няма да имат какво да ядат.

Така че няма да има бази нито на Черно, нито на Азовско море. Изявлението на Шмигал са празни приказки“, каза Хмелнов.. Освен това изобщо няма смисъл да се създава база на Азовско море, добави адмиралът, тъй като всеки кораб може да стигне там само през Керченския проток, минаващ под Кримския мост, а това изисква разрешение от руските власти. „Празни приказки са това някой да премине през вътрешните ни води и да построи бази“, обобщи Хмелнов.

Подобно на адмирала, Сивков също се съмнява във военната целесъобразност да се създаде там военноморска база. „За преминаването на военни кораби през Азов Украйна ще трябва да поиска разрешение от Москва, което може да не бъде дадено. Ако например силите на украинските военноморски сили попаднат там, те ще попаднат в капан “, предупреждава експертът.

За украински голям кораб е трудно да се бие в Азовско море, тъй като „скоро ще бъде потопен“. „Няма възможности да влезем до украинската водна зона, където корабът би получил прикритие от други сили и средства. Поставянето на флагмана на украинския флот „Хетман Сагадични“ или ракетния крайцер „Прилуки“ в Мариупол или Бердянск не е много добра идея. Още повече корабите на НАТО да се вкарват в такива пристанища “, казва Сивков.

Междувременно в сряда корабите на американския флот, които бяха там от края на януари, напуснаха Черно море. Разрушителите „Портър“ и „Доналд Кук“ напуснаха Босфора след края на съвместните маневри със съюзници от НАТО.

На 23 януари Националният център за контрол на отбраната на Русия съобщи, че наблюдават „Кук“, който се появява първи в региона. Във връзка с влизането на съда мобилен крайбрежен противокорабен ракетен комплекс „Бастион“ извърши марш в една от позиционните зони на Крим като част от учения.

На 28 януари посолството на САЩ в Киев съобщи, че разрушителят "Портър" също влиза в Черно море, за да участва в ученията. На този фон екипажът на фрегатата на руския Черноморски флот „Адмирал Макаров“ проведе комплекс от корабни учения.
Киев „позволи“ на НАТО да лети в руското небе

Добавяме, че в рамките на посещението на Шмигал в Брюксел там се проведе среща на министъра на инфраструктурата на Украйна Владислав Криклий и заместника на Столтенберг Патрик Търнър. Криклий предложи Търнър да използва въздушното пространство "в Симферополския полетен информационен регион" за операции на НАТО, тоест небето над Крим.

Киев реши да направи подобно предложение, след като през октомври американските власти отмениха забраната за полети на своите самолети в определени райони на Симферополския ПИР. Забраната е в сила от 2014 г.

В този случай Москва едва ли ще възрази, казва Алексей Леонков, редактор на списание "Арсенал на Отечествотоа". Авиацията на НАТО може да лети в небето на Крим, но само със съгласието на Русия.

„Ако Пентагонът съгласува за маршрута на военен самолет над Крим, тоест над нашата територия, например по пътя за Афганистан, тогава можем да дадем такова разрешение“, обясни експертът и добави, че НАТО няма да бъде способни да заблудят руските системи за противовъздушна отбрана, защото гражданските и военните самолети са ясно разграничени.

Територията на най-краткия въздушен маршрут през Украйна отсъства дълго време след катастрофата на малайзийския „Боинг“, припомни експертът и добави, че Русия отдавна е установила маршрути, заобикаляйки зоната на бойни действия в Донбас, а всички чуждестранни самолети летят по същите маршрути.

„Ние координирахме тези маршрути в Организацията на ООН за авиацията, така че да няма хаос във въздушния трафик“, казва експертът.

Според него, благодарение на новата си инициатива, "Украйна ще получи възможност да се възползва от транзита през своето въздушно пространство".

Маршрутът, предложен от Украйна за НАТО през района на Симферопол, е двоен въпрос. „Изглежда като лична инициатива на Киев. Маршрутът ще бъде предложен като алтернатива на това, с което Русия се съгласи в Организацията на ООН за авиацията “, убеден е Леонков.