„Глътка свеж въздух“ в киното, несравнимата Бабет, наивна красавица – легендарният секс символ на 60-те години, Брижит Бардо навършва 85 години.

Скромното момиче, увличащо се от балета, никога не е мечтаело да стане актриса, но по волята на съдбата се издига на пиедестала на световното обожание.

Именно Бардо бе първият модел за съвременния символ на Франция, Мариана, тя постави основата на културната революция на 60-те години и въведе модата на карираните дрехи и черна очна линия.

Колкото и удивително да е, дивата дължи кариерата си и на Русия (на хореографа Борис Князев и на първия си съпруг от руски произход Роже Вадим). 

Коя всъщност е Брижит Ан-Мари Бардо и кое е важното, което тя е направила за света.

Бъдещата красавица, на която цял свят се възхищаваше, в детството си била като грозното патенце: страда от алергичен обрив, носи очила за късогледство и шини за зъби. Актрисата признава, че дълго време се е срамувала от външния си вид и е изпитвала недоволство.

Особено от носа, устните („горната е сякаш подута в сравнение с долната“, казва Бардо), твърде кръглите бузи и малки очи.

Да, и родителите, според биографите на актрисата, смятали нейната по-малката сестра за своя любимка, а Брижит – за възгрозно и намусено момиченце.
За да се отърве от недодялаността си и срамежливостта, младата Брижит постъпва през 1947 г. в Парижката висша национална консерватория за музика и танци.



Три години тя посещава балетните часове на Жанна Шварц и руския хореограф Борис Князев, известен със своите радикални и понякога деспотични методи на преподаване. Носели се слухове, че той удрял с камшик небрежните студенти, а Брижит, която не била особено работлива, понякога получавала повече удари от другите. Но балетът изиграл своята роля и Бардо стана известна със своята грациозна и плавна походка.

Казват, че зад всеки велик мъж стои една жена. Но и много от великите жени са създадени от мъже. Роже Вадим е този, който въведе Бардо в света, той става и неин съпруг (родителите на актрисата първоначално са били против този „бохема“ с руски корени).

Бардо не се стеснява от образа на сексапилна красавица. Пример за това е ролята на съблазнителната певица Елен в комедията „Лекар на морето“ (1955 г.) на Ралф Томас. Най-запомнящата се сцена е малък епизод под душа, в който Брижит се снима напълно гола. Смята се, че това е първата гола сцена в историята на англоезичното звуково кино.

Но публиката обича новото и работата на Брижит получава благоприятни отзиви – за първи път е наречена „секс символ” и „глътка свеж въздух” в киното.

Благодарение на Роже Вадим, светът видя Брижит във филма „И Бог създаде жената“ – това възпроизведе ефект на експлодираща бомба: европейските зрители бяха шокирани от сцени, твърде разкрепостени за онова време, католическата църква осъди филма за провокативното поведение на героинята Брижит, а в САЩ лентата предизвика много спорове.



Въпреки огромния успех в Европа, Бардо внимателно отхвърля предложенията на американски филмови студия.

През 1953 г. „Юнивърсъл“ иска да подпише договор с Брижит, но тя не се съгласява, като се позова на нежеланието си да пътува със самолет, невладеенето на английски и страха от холивудските кинотворци, „които според актрисата„ биха я изяли жива“.

След епизодична роля в американския филм „Елена от Троя“, през 1956 г. студиото на Warner Brothers предлага на французойката седемгодишен договор, който тя отхвърля и започва да се снима във филма „Бъдещи звезди“ с Жан Маре.

Но дори успеха на филма „И Бог създаде жената“ не повлиява на решителността на Бардо: многобройни оферти от холивудски студия (предлагащи огромни хонорари от два до три милиона долара) останат без отговор.

Забележителен проект за Брижит бе военната комедия на Кристиан-Жак „Бабет отива на война“ – действието във филма се развива в началото на Втората световна война във Франция, окупирана от фашисти. Бардо изигра главната роля на наивно момиче, което намира работа в заведение, което се оказва бардак.

Филмът има главозамайващ успех, става култов и дори е номиниран за главната награда на Московския международен филмов фестивал.
Между другото, “Бабет” е първият филм с участието на актрисата, показан в СССР.

Бардо е обект на възхищение не само сред обикновените зрители. Младите Джон Ленън и Пол Маккартни нарекли французойката идеал за красота. А за останалите членове на “Бийтълс” – Джордж Харисън и Ринго Стар – тя е любима актриса.


Бардо лично се среща с Ленън в Лондон в края на 60-те, групата планира да направи съвместен игрален филм с актрисата, но тази идея не се реализира.

Както всеки символ, Брижит оказва влияние и на модата на своето време. Именно тя популяризира бикините, появявайки се с тях както на плажа, така и на екрана.

На сватбата с втория си съпруг Жак Шарие тя облича розова карирана рокля и поставя основата на модата на карето и по цял свят. Бардо налага модата на силната черна очна линия, както на прическата „ала Бабет“, и на избелелите дънки.

Но за разлика от много звезди, нейното влияние отива още по-далеч: през 60-те години благодарение на Брижит Бардо на мода идват курортите Сен Тропе във Франция и Бузиос в Бразилия.

След като напуска киното през 1973 г., Бардо се посвещава на социални дейности.

Актрисата основава и оглавява фондация на свое име за защита на животните (за да създаде организацията, тя продава бижута и лични вещи на търг, събирайки три милиона франка).

От няколко десетилетия Бардо се бори срещу залавянето на диви животни за циркове и зоологически градини, срещу използването на конско месо в хранителните продукти, срещу търговията с кожи, срещу използването на животни в медицински и промишлени експерименти, срещу бракониерите и се обявява в защита на застрашените видове.



През последните десетилетия актрисата участва в социалния и политическия живот на своята родина Франция, критикувайки исляма и политиката към имигрантите, за което многократно е глобявана от съда (за разпалване на етническа омраза).

Това обаче изобщо не притеснява актрисата и тя продължава да следва линията си и критикува световните лидери за недостатъчно внимание към въпросите за защита на животните, а мюсюлманите – за жертвоприношенията на овни при религиозните ритуали.

Със своята твърда позиция и последователност Бардо събужда неволно уважение, както и принципите й и отказът от пластични операции, благодарение на което сега се разкрива нейната истинска красота. 

Източник: БГНЕС