Бъдещите родители ще могат да разберат дали бъдещото им дете ще има генетични заболявания още в ембрионален стадий с помощта само на един универсален тест, твърдят британски учени.
Според изследователите от лондонскат клиника за изкуствено оплождане “Bridge Centre” тестът с цена от 1 200 паунда открива 15 000 генетични заболявания и резултатите излизат само за няколко седмици. До момента тестове се извършваха само за определени гени и очакването на резултатите бе доста по-далго. Експерти обаче предупреждават, че британският обществен Комитет за човешко оплождане и ембриология трябва да разработи стриктни правила за прилагане на теста. В момента тестовете се извършват преди имплантирането на ембриона в матката. Обикновено те се правят, ако някой от членовете на семейството страда от генетично заболяване. Новият тест анализира хромозомите и позволява да бъдат открити всички заболявания. Необходима е само една клетка от ембрион на 8 дни, заченат изкуствено. Вземат се ДНК-тестове от родителите, техните родители и други членове на семейството. Въз основа на тези данни учените изготвят генетична карта на семейството, което позволява да се установи предаване на определени гени например от дядото на бъдещото дете и дали тя присъства в ембриона. Президентът на Британското общество за лечение ан безплодието Марк Хамилтън е оптимист. “Този тест ще помогне на семействата, в които съществува риск от генетични заболявания. Възниква обаче етичен проблем: ако можем да проверим всичко, което пожелаем, къде именно трабвя да бъде теглена чертата и да се спрем?”, пита той. /Би Би Си