Санкциите, наложени досега върху руския суров петрол се "провалиха напълно", а новите ценови ограничения също могат да се окажат безсмислени, заявиха анализатори пред CNBC, пише Гласове.

Европейският съюз планира от неделя да забрани вноса на рафинирани петролни продукти от Русия, включително дизелово и реактивно гориво.

От декември ЕС забрани закупуването и вноса на руски суров петрол, пренасян по море. Освен това блокът - заедно със съюзниците си от Групата на 7-те и Австралия - определи ценови таван за руския морски суров петрол, който забранява използването на доставяните от Запада морски застраховки, финанси и други услуги, освен ако не се продава под 60 долара за барел.

ЕС с десети удар по Русия: Наложи нови санкции

Това са част от глобалните усилия за ограничаване на възможностите на Москва да набира средства за войната си в Украйна.

Ограничението на цените е "измислено от бюрократи с дипломи по финанси, но никой от тях не разбира добре петролните пазари", заяви Пол Санки, президент и водещ анализатор в Sankey Research, в предаването "Streets Sign Asia" по CNBC в четвъртък. "Това беше тотална бомба, която се провали напълно."

Санки подчерта, че е било трудно за петролните пазари, тъй като доставките на руски петрол не са били прекъснати и "те са поддържали износа на високи нива". "Чух от високопоставен източник, че саудитците са се питали как така руският петрол все още тече", каза той.

"Това повдига въпроса какво ще се случи с предстоящите санкции върху продуктите, защото изглежда, че те просто не работят."

Въпреки че обемът остава стабилен, цената на руският "Урал" е спаднала отпреди войната. Средната цена на руската петролна смес е била 49,48 долара за барел през януари тази година, според Ройтерс, която цитира финансовото министерство. Това е под ценовия таван от 60 долара, определен от ЕС и Г-7, и е с 42% по-малко от януари миналата година.

Според Ройтерс преди предложеното ограничаване на цените на руските рафинирани продукти на 5 февруари държавите членки все още не са се споразумели за горна граница на цените. Надяваме се, че до петък може да бъде постигнато споразумение.

Критиката на Санки противоречи на неотдавнашен доклад на Центъра за изследване на енергията и чистия въздух.

В доклада на независимия финландски мозъчен тръст се посочва, че първият месец от забраната на ЕС за внос на руски суров петрол по море и ограничаването на цените от страна на Г-7 е струвал на Москва приблизително 160 млн. евро (174,3 млн. долара) на ден.

Според него тези мерки до голяма степен са отговорни за 17% спад в приходите на Русия от износ на изкопаеми горива през последния месец на 2022 г.

Ограничаване на цените на рафинираните петролни продукти

Все пак Вандана Хари, основател на аналитичната компания Vanda Insights, заяви, че тя също е скептична по отношение на предстоящите ограничения за руските рафинирани петролни продукти.

"Ограничението на цените на суровия петрол е доста несъществено", каза Хари в четвъртък в предаването "Squawk Box Asia" на CNBC.

"Мисля, че ограниченията за рафинираните продукти, които планират - около 100 долара [за барел] за дизела и чистите продукти и може би около 45 долара за мръсните горива като мазута - вероятно също ще бъдат без значение."

Според Хари руският петрол ще намери своя път към пазарите, които "все още го приемат", като Китай и Индия.

"През миналата година Китай и Индия се възползваха в доста голяма степен от силно намалените цени на руския суров петрол и същото ще се случи и с руските рафинирани продукти", отбеляза Хари, въпреки че за Москва може да се окаже по-сложно да намери пазари за тези продукти, добави тя.

Както Китай, така и Индия увеличиха покупките си на руски петрол след инвазията на Москва в Украйна, възползвайки се от намалените цени.

Пол Санки отбеляза още, че "петролните приятелства са мазни" и има много различни начини за транзит на руски петрол по света, заобикаляйки ценовите ограничения.

"Едно от нещата, които хората изтъкват, е да погледнем към малайзийския петрол. Износът на суров петрол за Китай е 1,5 млн. барела дневно", казва Санки. "Малайзия произвежда само 400 000 барела на ден. Не мисля, че това е малайзийски суров петрол. Така че има много неща, които се движат извън тези... теоретични граници. "

Отваряне на Китай

Отделно от това Хари заяви, че внезапното отваряне на пазара в Китай едва ли ще повлияе на цените на петрола в краткосрочен план.

Хари подчерта, че не вярва, че цените на петрола ще достигнат 100 долара за барел в скоро време в резултат на отварянето на пазара в Китай, но това може да се случи по-постепенно.

Тя добави, че все още има висока степен на несигурност около търсенето на петрол в Китай.

"Първоначалният тласък на китайското търсене е очевиден. Виждаме, че се осъществяват много пътувания в страната, в международен план... това е положително за реактивното гориво. Но кога китайската икономика действително ще набере отново скорост? Мисля, че това е големият въпрос."

Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук