Министерството на външните работи на Северна Македония излезе с официална позиция, в която обяснява на целия просветен свят, че България е виновна за поредното блокиране строителството на железопътната връзка Скопие – София.

В съобщението, което маже да се намери на официалната страница на министерството, не става и дума за изявленията на министър-председателя Хр. Мицкоски, че е „лудост Скопие да троши пари за Коридор 8“ и европейските средства трябва да бъдат пренасочени за изграждането на скоростно железопътна линия към Ниш и Белград, защото линията към България свършвала в един недовършен тунел на Гюешево т.е. в нищото.

Само за информация е необходимо да отбележим, че гара Гюешево и тунелът под Деве Баир са построени още през Втората световна война, а проектите и процедурите за модернизация да трасето до София се движат усилено, като е осигурено европейско финансиране в размер на 2, 250 млрд. лв. Независимо от това, Скопие отправя съвети към България да „предприеме всички необходими действия в посока на подобряване на инфраструктурата на Коридор №8“ и най-важното - да завърши построяването на граничния пункт Берово - Клепало.

Незпълнението на този стар проект е действително отговорност на София, но той не трябва да се отъждествява с Коридор № 8, защото е с местно значение и през него ще преминават транспортни средства до 3,5 тона.

Изявленията на северомакедонската дипломация е в отговор на позицията на българското правителство по въпроса, в която се набляга, че отказът от изграждане на Коридор № 8 отслабва сигурността на южния фланг на НАТО.

Към актуалния геополитически аргумент на българското правителство трябва да се добави и още един международноправен ангажимент на Скопие, произтичащ от клаузите на Вашингтонския договор.

В чл. 3 на основополагащия договор на НАТО приятелството между страните членки е основен принцип,

което намира израз в премахването на конфликтите в международната икономическа политика чрез насърчаване на икономическото сътрудничество. Изграждането на комуникациите и инфраструктурните обекти от Коридор № 8 са точно такова икономическо сътрудничество и обратното, саботирането им е нарушение на принципи на приятелството.

Очевидно е, че управляващите в Северна Македония обслужват чужди икономически и геополитически интереси, давайки приоритет на транспортния коридор от Солун към Централна Европа.

Това направление влиза в регионалните планове на Китай, който притежава дялове от консорциума концесионер на Солунското пристанище и се стреми към трайно икономическо влияние на Балканите. За Белград коридорът към Бяло море е първостепенна цел и не случайно президентът Вучич обстойно повдигна темата на срещата с президента на РСМ Гордана Силянавска, проведена в манастира „Св. Прохор Пчински“ на 2 август. Конкретното искане е за построяване на 190 км. от трасето на територията на Северна Македония. 

Демонстрираното решение на управляващите за замразяване на строителството на пътищата към София влиза в противоречие и с интересите на бизнеса и гражданите на самата Северна Македония.

Премиерът Мицкоски много бързо забрави дадените от неговата партия обещания в предизборната кампания за изграждане на връзките с България и строителство на линията Скопие-София

В предизборната програма на партията от тази година се обещава окончателно завършване на трасето Куманово – Деве Баир, което щяло да донесе големи придобивки за пътническия и товарен транспорт. Тези обещания заемат постоянно място в програмите на партията на Мицкоски повече от десетилетия.

И ако през 2024 г. темата за Коридор № 8 се изчерпва с три изречения, то през далечната 2011 г. на избирателите се обещава, че 60 километровата железница с България ще бъде изградена до 2020 г., а средствата в размер на 450 млн. евро ще бъдат осигурени от международни финансови институции. Днес Скопие иска пренасочването на средствата за трасето към Белград и на практика въобще отрича необходимостта от строителство на линията към София.

Осъзнавайки тежките международни последици от блокирането на Коридор № 8, управляващите в Скопие предприеха нова стъпка.

В деня, в който изтече срокът за приемане на оферти за изграждането на последната отсечка от железопътната линията от Крива паланка до границата с България, министърът на транспорта Александър Николски даде обстойна пресконференция, в която отправи призив към Прокуратурата да се занимае с обявената процедура, като обвини предходното правителство в злоупотреби, а целия проект - в икономическа и финансова несъстоятелност. 

Призивът на министъра за прокурорска намеса представлява опит да се  намери алиби за новите управляващи в независимата правосъдна система. Правителството край Вардар на практика издига прокурорска гилотина за Коридор № 8, а вината се хвърля по традиция в София.   

Поредното обвинение на властите в Скопие към България е потвърждение на тъжната констатация на големия писател от Северна Македония Младен Сърбиновски, интелектуалец от европейско измерение, който не крие своята българска идентичност. В своя популярен роман „Шашма“, писателят с поразяващо откровение заявява: „лошият демон за нас беше България. И да я нямаше България щяха да ни я измислят“.

Доц. Милен Михов

Македонски научен институт