Името на един от най-великите мъже управлявали автомобилни компании, е Джон Закари Делориън. Той е единственият, който достига до поста вицепрезидент на “Дженеръл Мотърс” (GM) - последната крачка преди върха на върховете в автоиндустрията. Само че месец след това подава оставка, за да създаде собствена автомобилна компания. Причината? “В гигант като GM има твърде много бюрокрация и ограничения. Исках да създам моя компания, която да управлявам сам”, казва Делориън в едно интервю две седмици преди смъртта си. Започнал като обикновен инженер в “Пакард” на “Крайслер”, оглавил “Понтиак” и “Шевролет” и преминал през банкрута на създанието си “DeLorean Motor Company”, а накрая стигнал до обвинение за търговия с дрога - това е животът на Джон Делориън.

Когато Стивън Спилбърг решава да снима “Обратно в бъдещето” през 1985 година и трябва да избере футуристична кола, която да се превръща в машина на времето, се спира без колебание на “Делориън” - “DMC-12”. Така тя добива още по-култов статут. 

Джон Делориан е роден в семейството на румънец и унгарка от Трансилвания. Баща му Закари работи във “Форд” и е един от профсъюзните деятели. Заради лошия си английски така и не успява да се издигне в йерархията. И като всеки представител на първото поколение имигранти, изпада в депресивни състояния, полети с алкохол. Развежда се чак през 40-те години на миналия век и  доживява дните си в общежитие. 

Делориън завършва малкия колеж “Лорънс технолоджикъл Юнивърсити”, който е алма матер на най-известните инженери в автомобилната индустрия по това време. Заради войната прекъсва следването си, което завършва години по-късно. И започва за изненада на всички работа в застрахователна компания. За 10 месеца продава полици за шеметната сума от 850 000 долара. 

Амбициозният инженер работи 4 години в най-трудното време за “Пакард”. В следвоенния период Форд и GM пускат по-евтини и достъпни коли. Пакард продължава да прави скъпи лимузини и така изпада в сериозни трудности. Обявява се и сливането му със “Студебейкър”, което така и не се получава. Малко преди изчезването на двете компании, Джон Делориън получава обаждане от Оливър Кели - вицепрезидент на инженерния департамент на GM. Предлагат му 16 000 долара годишна заплата и изгодна бонусна схема. Така започва да зрее малката революция в консервативния гигант. По това време GM е най-голямата автомобилна компания в света. БМВ произвежда боклуджийски кофи на колела под името “Изета”, а за Япония никой дори и не помисля. 

Делориън започва работа в “Понтиак”. В годините преди да стане неин президент създава десетки патенти. В 1963 година GM забранява на поделенията си да участват в състезания. На “Понтиак” е определено мястото на трета по ранг компания в концерна. Точно тогава Джон Делориън, въпреки бюрокрацията, създава първата мускулеста кола (muscle car) - Понтиак GTO. 

Дебютът  е през 1964 година и така започва първият ренесанс на Понтиак и създава истинския му облик. Преди това марката е с размити граници - тя е “малко по-голям шевролет и няма никаква собствена физиономия”. През 1965 година Делориън става първият мъж на 40 години, който е президент на поделение на GM. 

Започват и първите битки с бъдещия шеф на корпорацията Ед Коул, който забранява редица нововъведения за “Понтиак”. Те обаче са позволени за любимите му марки “Шевролет” - “Корвеър” и “Корвет”. Коул се меси на рекламните кампании на “Понтиак”. В отговор на “Форд Мустанг” Делориин иска да пусне на пазара по-малка версия на “Понтиак Банши”. Коул не разрешава това, за да не конкурира “Корвет”. В 1967 година обаче се ражда легендарният “Firebird”. 

През 1973 става нещо логично, последвано от нещо бунтовно и почти налудничаво. Назначен е за вицепрезидент на GM, а след няколко месеца прави немислимото - напуска, за да основе своя автомобилна компания. 

“DeLorean Motor Company” използва работата на италианския дизайнер Джорджето Джуджаро. Колата обаче се появява 8 години след създаването на компанията. Произвежда се в новопостроения завод в град Данмъри в Северна Ирландия. Корпусът  не се боядисва - всички делориъни са от неръждаема стомана. Те са двуместни и са с вдигащи се нагоре врати. Двигателят е 6-цилиндров френско-шведски на Рено-Пежо-Волво. 

Шасито е на “Лотус”. Английското правителство отпуска 100 милиона паунда за строежа на предприятието.  

Първият “Делориън” се повявава на пазара в най-лошото време - януари 1981 година. По това време в Щатите бушува рецесия. Това е най-големият спад в автомобилните продажби за 30 години. Критиката и публиката посрещат хладно колата, защото усещат, че има несъответствие между високата  цена и сравнително слабия  двигател. Колата изглежда страхотно, има претенцията да е спортна, ала като техническо изпълнение не е такава. Преди в завода да дойде синдик, Делориън успява да произведе 9000 автомобила. Дълговете на компанията достигат 175 милиона долара. Колата добива обаче култов имидж след участието си в “Завръщане в бъдещето”. 

През октомври 1982 година ФБР снима със скрита камера в хотел в Лос Анджелис Делориън с куфар със 27 килограма кокаин. С продажбата му смятал да помогне на закъсалата си компания. Зад ужилването стои информаторът на ФБР Джеймс Хофман, който докладвал, че бившия му съсед Делориън го попитал как може да организира сделка за продажба на кокаин. Адвокатите на Джон доказват, че клиентът им е бил вкаран в схемата от самия Хофман, който е знаел, че той има финансови проблеми. Заради чистото съдебно минало на бившата звезда на GM съдът го оправдава.

През 1995 година тексаският предприемач Стивън Уайн създава дружество, което обявява, че ще продължи да произвежда резервни части за 7500-те делориъна по света. Малко преди смъртта си през 2005 година Джон Делориън обявява, че стартира нова автомобилна компания и на следващата година ще се появи първият  модел. Не успява.

Раждането на мускулестия автомобил

В интервю малко преди смъртта си Делориън разказва как точно се ражда първата мускулеста кола: “Преди уикенда погледнах цялата ни гама коли и си дадох сметка, че не искам да карам нито една от тях в почивните си дни. Запитах се какво ще стане, ако на най-малката - “Понтиак Темпест”, сложим най-мощния ни двигател. Бях смаян от това, което се получи. И така се роди "Понтиак GTO”. В GM обаче продължава да тегне забраната за производство на състезателни коли. Джон ги убеждава, че това ще е кола за улични състезания.

Директорът суперзвезда

По време на президентството си на “Понтиак” Делориън се радва на статута на суперзвезда - нещо, което не е постигал нито един директор в GM. Ходи по партита със знаменитости от киното и музиката, захвърля строгия консервативен костюм, участва в шоуто на Джони Карсън. Хвърля в ужас другите шефове на компанията си, като кани за свой кум президента на “вражеския Форд” Лий Лакока. И въпреки това, през 1969-а е назначен за директор на най-успешния бранд на GM - “Шевролет”. Следват три шеметни години, през които продажбите на марката надминават тези на цялата компания “Форд”.