Командването на авиационните системи на ВМС на САЩ публикува запитване относно предварителните изисквания за перспективните палубни самолети, които трябва да сменят до 2030 година изтребителите F/A-18E/F Super Hornet и самолетите за радиоелектронна борба E/A-18G Growler. Новият изтребител трябва да превъзхожда по своите характеристики всички съществуващи самолети, но да бъде достъпен по цена и техническо обслужване. Цената ще бъде решаваща при разглеждане на предложенията от американските компании.
&bdquo;Основна цел на обобщаване на предварителните изисквания е получаване на информация за перспективните самолети, базирани на атомните самолетоносачи, и способни да осигуряват превъзходството във въздуха и да решават редица други задачи в пространството с ограничаване и възпрепятстване на достъпа и на маньовъра (A2/AD, anti-access/area denied operational environment). Списъкът на основните задачи, изпълнявани от самолета, включва водене на въздушен бой, нанасяне удари по земни цели, борба с кораби и непосредствена поддръжка от въздуха&rdquo; &ndash; се казва в увода на запитването относно изискванията на ВМС, цитирано от Flightglobal.<br /> <br /> Освен това новият изтребител трябва да притежава възможностите на съвременните самолети като: възможност за дозареждане във въздуха, тактическа рекогносцировка, наблюдение и захват на целта, а също и радиоелектронно заглушаване.<br /> <br /> Военните ще приемат за оценка проекти, които са изцяло нова разработка или на базата на вече съществуващи самолети, а така също проекти за иновационни технологии, които могат да бъдат използвани в перспективни изтребители. При това самият самолет, получил обозначението F/A-XX, може да бъде пилотиран, опционално (частично) пилотиран или изобщо да бъде безпилотен.<br /> <br /> Новият боен самолет за ВМС трябва да бъде предназначен за базиране на авионосците от типа &bdquo;Нимиц&rdquo; и &bdquo;Джералд Форд&rdquo;. При това той трябва да работи съвместно с палубните изтребители F-35C Lightning II и с безпилотните летателни апарати. Списанието Jane's уточнява, че приемането на изтребителя на въоръжение не трябва да променя съществено палубата на самолетоносачите, оборудването за кацане и на системите, а също и използването на останалите летателни апарати.<br /> <br /> Технологичната готовност за F/A-XX трябва да бъде достигната към 2020 година, а готовността за приемане на самолетите във флота е предвидена за 2030 година.<br /> <br /> Първата половина на 30-те години е набелязаният краен срок, когато новият самолет трябва да започне да постъпва на въоръжение в американските ВМС. Причината е там, че тогава ще привърши ресурсът на най-съвременните изтребители F/A-18E/F Super Hornet.<br /> <br /> Според началника на подразделението на тактическата авиация в Командването на авиационните системи във ВМС на САЩ контраадмирал Доналд Гедис, не е изключено в перспектива Пентагонът да поиска от ВМС да се кооперират с ВВС по въпроса за новия изтребител. В близките няколко години ВВС на САЩ ще обявят формулиране на предварителни изисквания за изтребител F-X от шесто поколение, който трябва да замени остарелите F-22 Raptor.<br /> <br /> Според Гедис, кооперацията с ВВС може да се води в две направления: Първо, за ВМС и ВВС може да се разработят самолети с общо бордово оборудване и с доста еднакви системи, обаче с абсолютно различни планери. Второ, разработката може да се води по типа на F-35, когато на базата на един самолет се създават три версии за ВВС, за ВМС и за Морската пехота. Сега с голяма доза увереност можело да се предположи, че F/A-XX и F-X щели да имат еднакви двигатели.<br /> <br /> По информация от военните, F/A-XX ще притежава съвършено нова силова установка. За сметка на по-леките и по-икономични двигатели можело значително да се увеличи бойният радиус на самолета и масата на въоръжението. Според началника на отдела за планиране на въздушни операции във ВМС контраадмирал Уилям Моран, фактически изтребителят ще трябва да &bdquo;да пести гориво, ако не работи на предела на своите възможности&rdquo;.<br /> За сметка на новите двигатели F/A-XX трябва да успее да преодолее голямо разстояние за колкото се може по-малко време, а след това да действа в условията на A2/AD.<br /> <br /> Под термина A2/AD в САЩ разбират не само противодействие от ПВО на противника, но и условия, при които доставката на резервни части и провизии е силно ограничена или изобщо не е възможна, както и в региони с липсващо политическо и финансово влияние. Затова F/A-XX ще бъде създаван като боен комплекс с отчитане на прогнозата, според която броят на местата с A2/AD в света единствено ще се увеличава. Затова самолетите трябва да могат да оперират максимално ефективно в такива пространства.<br /> <br /> Във ВМС на САЩ ще оценят получените предложения по 64 параметъра, разделени в 14 категории: общи параметри (маса, геометрия на планера с разтворени и сгънати криле, максимална маса при излитане, полезно натоварване), летателни характеристики, силова установка (брой двигатели, теглителна сила, форсажна камера, допълнително енергийно осигуряване), въоръжение, сензори, системи за радиоелектронна борба, горивна система, обслужване, използване при самолетоносачи (осигуряване, излитане, кацане), живучест, взаимодействие с други летателни апарати, техническа и начална операционна готовност и сегашно състояние на разработката (проект, технологичен демонстратор, набор от технологии).<br /> <br /> На основата на получените предложения ВМС на САЩ ще формират окончателния списък от изисквания към F/A-XX. В случай, че на военните им хареса някоя от предложените технологии, възможността за нейното прилагане на самолета ще бъде оценявана въз основа на стойността на покупката и експлоатацията. Предпочитание ще се отдава на ефективни, но не скъпи решения.<br /> <br /> Сега с разработка на перспективен палубен изтребител се занимава само американският авиостроителен концерн Boeing, основен доставчик за бойни самолети за ВМС на САЩ. Проектирането на самолета е започнало през 2009 година, а през май 2010 година на конференция на Военноморската лига на САЩ концернът показа две концепции на перспективен изтребител. Някои експерти тогава предположиха, че проектът отчасти е основан на проекта за палубния бомбардировач A-12 Avenger, чиято разработка приключи без резултат още през 1991 година.<br /> <br /> &quot;Боинг&quot; възнамерява да построи своята версия на F/A-XX по схемата &bdquo;без опашка&rdquo;. Опционално пилотираният самолет ще бъде двудвигателен с възможност за крейсерски режим на свръхзукова скорост. Планерът ще бъде конструиран с използване на технологията за слаба радиолокационна забележимост.<br /> <br /> След като сформират окончателния списък от изисквания към перспективния изтребител, ВМС на САЩ ще обявят търг за създаване и доставка на F/A-XX. Конкурент на Boeing най-вероятно ще стане компанията Northrop Grumman, която сега разработва палубния ударен безпилотен летателен апарат X-47B UCAS-D за ВМС на САЩ. По информация на Flightglobal, компанията ще предложи този апарат или безпилотен самолет с разширени функции, създаден на базата на X-47B. Възможно е към конкурса да се присъедини и Lockheed Martin, създала изтребителите F-22 за ВВС на САЩ и разработваща F-35.<br /> <br /> Същевременно от януари 2011 година ВВС и ВМС на САЩ вече водят друга своя съвместна разработка относно изискванията към изтребителите шесто поколение, който се планира да бъде приет на въоръжение през 2025-2030 година. Предполага се, че ще бъде заложен опционално пилотируем самолет с възможности за хиперзвукови полети. Финансирането на този проект за изтребител от шесто поколение трябва да започне през 2015 година.<br /> <br /> Засега не е ясно как ще бъде съгласуван този проект с подготовката на изискванията за F/A-XX. При това възможностите за сливане на програмите на F-X и F/A-XX, за които говори Гедис, внася в този въпрос допълнително объркване, усложняващ се и от изявлението, че новият изтребител за ВМС трябва за замени F/A-18E/F. Защото разработката и купуването на изтребителя F-35 предполагаше, че именно той трябва да замени всичките F/A-18 Hornet и Super Hornet.<br /> <br /> Сега изобщо не е ясно какво ще е бъдещето на палубната авиация на ВМС на САЩ. От една страна е възможно F-35 да заменят остарелите изтребители от семейство Hornet, а перспективният F/A-XX да изпълнява задачите на Lightning II. От друга страна е вероятно F/A-XX да замени F/A-18 и да се използва едновременно с F-35, които в перспектива ще бъдат заменени от новите изтребители шесто поколение. Едно е ясно: командването на ВМС на САЩ възнамерява в бъдеще да използва два типа бойни многофункционални самолета, но какви ще са те, това ще стане ясно след 10 години.<br /> <br />