Война за Космоса: Ще се разберат ли Китай и Илон Мъск?
В официална жалба, подадена до космическата агенция на ООН по-рано този месец, Пекин казва, че неговата космическа станция е била принудена да предприеме действия за избягване на удар през юли и октомври тази година
В официална жалба, подадена до космическата агенция на ООН по-рано този месец, Пекин казва, че неговата космическа станция е била принудена да предприеме действия за избягване на удар през юли и октомври тази година.
В жалбата се добавя, че спътниците на Мъск "представляват опасност" за безопасността на китайските астронавти на борда на космическата станция, която се строи от април и трябва да бъде завършена през 2022 г.
"Тъй като спътникът Starlink непрекъснато маневрира, стратегията за маневриране беше неизвестна и орбиталните грешки бяха трудни за оценка, следователно имаше риск от сблъсък между спътника Starlink-2305 и Китайската космическа станция", пише в жалбата.
Китайски служители също така заявиха, че всички страни по Договора за космоса, включително САЩ, трябва да носят "международна отговорност" за дейностите, извършвани както от правителствени, така и от неправителствени органи в космоса. Starlink се управлява от SpaceX и вече е изстреляла 1900 спътника в орбита, за да обслужва своята широколентова интернет мрежа, като е получила разрешение за това от Федералната комисия по комуникациите на САЩ.
С близо 30 000 спътника и други обекти, обикалящи около нашата планета, космическите отпадъци се превърнаха в основен проблем, като учените призовават правителствата да споделят данни, за да намалят риска от катастрофални космически сблъсъци. Те също така прогнозират, че може да има десет пъти повече изкуствени спътници само в ниска орбита на Земята само след няколко години поради изстрелвания от търговски компании.
Самият Китай допринесе за проблема с космическите отпадъци, когато взриви един от собствените си спътници през 2007 г., което доведе до облак от космически боклук. Част от китайски сателит също имаше близка среща с Международната космическа станция при инцидент през ноември.
Мъск вече е изправен пред нарастващ контрол в Китай, ключов потребителски пазар, тъй като неговата компания за електрически автомобили Tesla е получава критики за безопасността на своите превозни средства, а именно проблеми със спирането и отношението й към потребителите.
През април собственик на Tesla, който беше замесен в друга катастрофа, стана популярен в онлайн пространството, след като се качи на върха на автомобил на изложение в Шанхай, за да протестира срещу стандартите за безопасност на компанията и лошата реакция към оплакванията на клиентите. През май пътен полицай в китайския град Тайджоу загина при катастрофа с автомобил Tesla.
Този последен спор около милиардера само още повече разгневи китайските граждани. Името на Мъск започна да се налага сред недоволните китайски граждани, които критикуваха неговата "арогантност" и практиките на компаниите му.
На китайския уебсайт за микроблогове Sina Weibo потребителите нарекоха сателитите на Мъск Starlink "американски оръжия за космическа война" и ги отхвърлиха като "космически боклук".
"Какво да очакваме от поредния арогантен американски милиардер? Китай прощаваше твърде много, като го съобщаваше за инцидент, но инцидентът е всъщност откровен саботаж", написа друг потребител на Weibo на име Луо Кайчи.
На официалната страница на Мъск в Weibo потребителите реагираха на стари публикации и го укориха за близката среща между сателита и космическата станция. "Имате късмет, че китайските астронавти мислят бързо", написа един потребител в публикация. "Това само показва некомпетентността на вашите творения."
Някои потребители призоваха Мъск да се "извини мащабно". "Тесла е отговорна за фаталните автомобилни катастрофи в Китай. Не ни казвайте, че SpaceX ще направи същото", пише един потребител.
"Можете ли да си представите какво би се случило, ако вашите спътници наистина се разбият в космическата станция? Китай е в космоса преди вас и ние заслужаваме извинение и уверение, че това няма да се повтори, защото ще има тежки последици", казва друг в коментар, който привлече стотици харесвания.
Говорейки пред Financial Times на 29 декември, Мъск опроверга твърденията, че неговите спътници заемат твърде много място в космоса и че той "създава правилата" за нововъзникващата комерсиална космическа икономика.
"Космосът е изключително огромен, а спътниците са много малки", каза той, опровергавайки критиките, че неговите сателити SpaceX са пречещи и вредни. "Ние не сме блокирали никого да направи нещо, нито очакваме да направи нещо. Няколко хиляди сателита са нищо. Все едно, хей, ето няколко хиляди коли на Земята, това е нищо."
Последвайте ни
2 Коментара: