Руският блог bmpd от сигурен източник е получил информация за обстоятелствата, при които преди 10 дни корабен изтребител МиГ-29КР претърпя тежка авария при кацане на авионосеца „Адмирал Кузнецов” в Средиземно море.
Въпреки разпространеното мнение изтребителят не е имал никакви технически откази и бил загубен по съвършено друга причина.
 
Излитайки от авионосния крайцер сутринта на 13 ноември, групата от три самолета МиГ-29КР/КУБР след изпълнение на задачите се насочила за кацане на кораба. Първият самолет кацнал успешно. При кацането на втория изтребител се скъсало второто въже на спирачното устройство (аерофинишьора), при това скъсаното второ въже се оплело с третото, което не можело да се използва. Самолетът обаче успял да спре, като се закачил чак за четвъртото въже.
 
Като цяло аерофинишьорът излязъл от строя и на третия самолет било наредено да изчака във въздуха на икономичен режим на двигателите, докато спирачното устройство бъде ремонтирано.
 
Според очевидци, на палубата настанал „бардак” – поради безредни действия и пълен хаос палубната команда на авионосеца не успяла да се справи с ремонта на аерофинишьора за краткото време.
 
В резултат третият изтребител, баражиращ в зона за изчакване, изразходил всичкото си гориво и пилотът бил принуден да се катапултира.
 
БЛИЦ си позволява да отбележи, че тази история нагледно демонстрира сложността на експлоатация на такава авиационна система, каквато е авионосният кораб, и че за успешното и че за успешната работа на всички елементи на системата, включително палубната команда и авиационната бойна част, трябва да функционират с необходимата обученост и ефективност. Недостатък в подготовката и организираността на палубната команда може да има най-тежки последствия за авионосеца – в това многократно се убеждаваха ВМС на САЩ и си направиха съответните изводи, а сега в това се убеждават и във ВМФ на Русия.
 
Превод и редакция: БЛИЦ