Руските учени откриха, че бацилите, които са били в космоса и са се завърнали на Земята, са се променили: те започнали да се делят много пъти, станали по-упорити и повишавали патогенността си (способността да възбуждат различни болести).

Различни сухоземни организми са били в състояние да оцелеят в суровите условия на повърхността на Международната космическа станция в рамките на руския експеримент "Биориск". Експериментът се провежда за 31 месеца на външната повърхност на МКС.

Ръководителят на микробиологичната лаборатория на Института по биомедицински проблеми към Руската академия на науките Наталия Новикова твърди, че пребиваващите в космоса микроорганизми развиват висока агресивност и резистентност към антибиотици.

Най-значимите промени са открити в бацили. Обикновено тези микроорганизми се размножават, като се разделят на две клетки, но при завърналите се от космоса се забелязва образуването на много нови клетки. В допълнение, микроорганизмите, които са били в космоса, са много по-патогененни от своите "събратя" на Земята, казва Новикова.

Също така при щамовете бактерии от вида Bacillus subtilis се наблюдава повишаване на резистентността към антибиотици. По този начин, в суровите условия на открития космос, оцеляват най-агресивните щамове, заключиха учени.