Знае ли Тереза Мей що е това Брекзит?
Никоя държава-членка не е напускала Европейския съюз и Великобритания, която е член от повече от 40 години, пострада от липсата на умения за търговски преговори чрез търговската политика, която по-скоро се определя и договоря най-вече на равнището на ЕС. Конституционните неизвестни и сега представляват за адвокати и представители на академичните среди кокал за дъвчене в продължение на месеци, ако не и години. Споровете за това как и кога да се задейства член 50, законът, който урежда напускането на ЕС, не са решени.
Последното заседание на кабинета с тема Брекзит предполага, че правителството е склонно на бързо излизане и подкрепя идеята за привилегия на премиера, което означава, че Мей може да задейства процеса на излизане без гласуване в Камарата на общините. Други твърдят, че е необходим дебат и гласуване в парламента. Камарата на лордовете и на Върховният съд може да разрешат спора, но със сигурност нашият явно суверенен парламент трябва да бъде включен, ако референдум, който беше просто "консултиране", трябва да се тълкува като решение.
Договаряне на позиции
Разбираема е нервността на правителството. Договорите в ЕС, които регулират правните отношения между държави, дават ясно да се разбере, че не може да има официални преговори, докато оттеглящата се държава-членка не е задействала член 50. Европейската комисия и няколко държави-членки потвърдиха тази гледна точка, подкопавайки перспективите за дори неформални дискусии, на което се надяваха на „Даунинг стрийт”. Така че правителството трябва първо да реши каква ще бъде неговата позиция за договаряне и какви отношения иска с ЕС.
Нека участниците в кампанията да спорят, че Великобритания ще договори сделка, която ще отрази уникалната позиция на Обединеното кралство като голяма световна икономика и направление за 17 на сто от износа на ЕС, като че ли само това дава на Великобритания окончателна дума в договарянето. Но ЕК и страните-членки сериозно се противопоставят на компромис за свободата на движение, включително на труд. Това е задължително условие за достъп до единния пазар, както свидетелстват и Норвегия, и Швейцария. И двете имат много по-голям брой имигранти от ЕС на глава от населението в сравнение с Великобритания. Достъп до единния пазар също изисква пълно приемане на законодателството на ЕС, така че няма начин Великобритания да бъде в състояние да "си върне контрола" по начина, по който се подразбира от кампанията на излизане, освен ако, разбира се, не реши да се откаже от единния пазар, който до момента е най-голямата дестинация за британски износ на стоки и услуги.
САЩ и Япония предупредиха, че с такава стъпка се рискуват сериозни последствия за търговията на Великобритания, за техните инвестиции във Великобритания и за световната икономика. Тези предизвикателства, комбинирани с липсата на опит в преговарянето на търговски споразумение в министерските и държавни служби, превръщат бързото задействане на член 50 в много рисковано. В рамките на две години след това ЕС може просто да изхвърли Великобритания от съюза, оставяйки я да се оправя с бъркотията, без значение дали всички търговски споразумения са договорени.
Признаци на стратегия
Несигурността за британския бизнес, и в производството, и в услугите, за сектора на висшето образование и за бъдещите чуждестранни инвестиции в страната, със сигурност ще предизвика хаос на вътрешния пазар, върху паунда и върху цената на вноса на стоки и услуги за британските потребители. Стратегическият отговор на правителството е да се намалят най-тежките икономически последици от гласуването на референдума. Икономиите бяха изоставени и ще има фискални стимули, които трябва да насърчават фактора за добро усещане в икономиката. Всъщност предшествениците на Мей вече се движеха в тази посока преди референдума, съзнавайки, че строгите икономии не работят. Подбуждано от медиите правителството говори за икономика и даване на тласък на публичните разходи, докато Централната банка на Англия се ангажира повече с количествено облекчаване, точно както Федералният резерв направи в Съединените щати в отговор на финансовата криза от 2008-2009 г.
Чрез продължаване напред с големи инфраструктурни проекти като железопътните проекти HS2 и Crossrail 2, разширяване на летище Лондон, извършване на ремонт на пътищата и проекти за генериране на енергия, правителството може да подклажда вътрешния оптимизъм, което ще увеличи личните заеми, потреблението и цените на имотите. Това може да донесе някои по-добри новини за заетостта и икономическия растеж преди общите избори. Така че стратегията е ограничаване на щетите, добри икономически данни, и засягайки колкото се може по-малко хора до следващите парламентарни избори.
Вътрешният фронт може да бъде осигурен, но благоприятните международни отношения с Европа и извън нея са много по-малко сигурни. Отговорът на останалите 27 членки на ЕС ще оформи бъдещите взаимоотношения. Германия е подготвена за дълга игра, докато други могат да бъдат по-нетърпеливи. Великобритания избра да се откаже от борбата в ЕС с множество критични предизвикателства, за които пълната й ангажираност би била добре дошла. Може да се очакват и някои преференции. Може да се намесят и други кризи в ЕС, но безизходицата поради Брекзит вероятно ще продължи още известно време.
Тримата министри, натоварени с договарянето на условията за Брекзит, наречени тримата Brexiteers - Борис Джонсън, Дейвид Дейвис и Лиъм Фокс, ще се борят да изпълнят обещанията, направени по време на зрелищната лъжлива кампания. Те биха могли да се замислят върху думите на Шекспир "никога ли не си чувал, че лошите неща винаги са водили до лош успех?".
Саймън Суини, преподавател по международна политическа икономика и бизнес в Университета Йорк. Анализът му е публикуван в сп. "Нюзуик".
Източник: БГНЕС
Последвайте ни
0 Коментара: