На 14 май 1884 г. е роден бележитият немски авиостроител Клаус (Клод) Дорние. Неговите самолети летят през Първата и Втората световна война, а основаната от него фирма минава през различни трансформации, но достига до наши дни.
Клаус Дорние завършва през 1907 г. Висше техническо училище в Мюнхен. През 1910 г. постъпва в опитния отдел на предприятието за дирижабли на Фердинанд Цепелин. Там Дорние изследва аеродинамиката на целометалическите твърди дирижабли. Скоро той проектира дирижабъл за трансатлантически полети. Това прави впечатление на граф фон Цепелин.<br /> <br /> <strong>Самолетостроителят Дорние</strong><br /> <br /> В резултат от подкрепата на Цепелин във Фридрихсхафен е създадена дъщерна компания за производство на самолети по оригинални идеи на Дорние. От 1915 до 1918 г. той възглавява производството на целометалически самолети, включително на големи хидроплани.<br /> <br /> Негов първи самолет е голямата летяща лодка Rs.I, която се откроява със своите размери и при нея за първи път в Германия е използван дурал. След нея през следващите три години са построени още три целометалически хидроплана.<br /> <br /> През 1917 г. излита двуместният изтребител-щурмовик CL.I, построен за проверка на разработките на Дорние в областта на работещата обшивка. После са разработени серия морски и сухоземни самолети, но никой от тях не е пуснат в серийно производство.<br /> <br /> След приключване на Първата световна война Дорние се занимава предимно с лека комерческа авиация, която се включва в стандартите от Версайския договор.<br /> <br /> През 1926 г. Дорние се прехвърля в Швейцария, където основава нова фирма и започва да проектира най-големия хидроплан за онова време &ndash; 12-моторния Do X с маса при излитане над 50 тона и побираща 170 пътници. През 1931 г. тази летяща лодка извършва демонстративни полети в четири континента.<br /> <br /> От 1932 г. Дорние отново прехвърля дейността си в Германия, оглавявайки фирмата Dornier Werke GmbH<br /> <br /> Преди Втората световна война Дорние създава средния двумоторен бомбардировач До-17, от който са произведени над 2000 броя и е участвал във войната, след това усъвършенстван под означението До-217.<br /> <br /> След войната производството на самолети в Германия е забранено и неуморимият Дорние се прехвърля в Испания, после се мести в Швейцария и едва през 1954 г. се завръща в Германия. Фирмата се възстановява много бързо с До-27 и До-28 в края на 50-те години.<br /> <br /> През 1962 г. възрастният Дорние се отказва от ръководството на фирмата и заминава за Швейцария. Умира в Цуг, Швейцария, на 5.12.1969 г. на 85&ndash;годишна възраст.<br /> <strong><br /> Фирмата след Дорние</strong><br /> <br /> През 1974 г. Dornier учредява консорциум за производство на изтребителя Alpha Jet като част от съвместно предприятие с френския самолетостроител Dassault-Breguet. Този самолет се утвърждава като нов стандарт при учебно-бойните самолет в НАТО през 1970-те и 1980-те години.<br /> <br /> През 1985 г. Dornier става член на групата Daimler-Benz, като интегрира авиационните си активи с дружеството-майка. Като част от тази сделка се отделя Lindauer Dornier GmbH и е създадена отделна семейна фирма за проектиране и производство на текстилни машини. Останалата част от компанията е разделена на няколко филиала за отбрана, сателити, самолети и медицинска техника.<br /> <br /> През 1996 г. по-голямата част от производството на самолети Dornier е придобита от компанията Fairchild, образувайки Fairchild Dornier. Тази компания обаче изпада в несъстоятелност в началото на 2002 г. Производството на самолетите Dornier 328 Jet е придобито от американската компания Avcraft.<br /> <br /> Останалите дъщерни дружества стават част от мегаконцерна EADS, като Medtech за медицинско оборудване е продадено на инвестиционно дружество и сега носи името Dornier Medtech.<br /> <br /> <em>/По материали в интернет/</em><br /> <br />