Тровят ни с фалшив оцет
Ментетата се продават на един рафт с истинския продукт
Потребителите трябва да четат внимателно етикета, за да избират натурален оцет, обясниха експерти. Истинският продукт е резултат от естествена ферментация на вино, плодове, плодово вино и етилов алкохол.
Заместителите от своя страна имат синтетичен произход и се произвеждат от петролни деривати, което ги прави изключително неподходящи за консервиране на туршии и зимнина.
Много често в магазина заблуждението идва от неясното етикетиране. Имитациите са предпочитани и заради по-ниската им стойност. Нарушенията на производителите на фалшив оцет понякога са в много големи мащаби.
През миналата година например агенцията по храните откри само за месец над 8000 бутилки с оцетни заместители. Тогава бяха установени продукти със серен диоксид и с липса на информация за състава.
При някои производители нарушението беше обратното - позволяваха си да добавят дори съдържание на витамини. Бе даден пример с продукт, за който на етикета се твърди за наличие на витамин С с надпис “Ябълков оцет с натурален пчелен мед и витамин С”.
За да бъдат отбелязани качествата на оцета обаче, той трябва да отговаря на определени изисквания. За да бъде наречен “винен оцет” например, течността в бутилката трябва да е получена чрез оцетнокисела ферментация на виното. За означения като “ябълков оцет” и “плодов оцет” е нужно да са произведени чрез ферментация на съответната плодова смес.
Киселинното съдържание на винения оцет е минимум 6% (съдържание на оцетна киселина - 60 г/л). На плодовите оцети това съдържание е минимум 4,5%.
Някои производители използват графични трикове, за да измамят потребителите. По-голям шрифт и по-ярък цвят за изписването на “ябълков” или “винен” лъжат, че оцетът наистина е такъв. При някои продукти изписването на думата “оцетен” е с намаляващи букви и “заместител” е с дребен шрифт. На етикета може да бъде видяно дори неправилно изписване на синтетичната оцетна киселина Е 260. Не трябва да има и добавки като “хранителна” или “за хранителни цели”, а такива допълнения са установени на етикетите на двама от производителите.
В над 95% от случаите ниската цена подсказва, че продуктът е имитиращ. За хубава туршия трябва да се избират продукти на доказани производители, на които изрично пише “оцет” и нямат съдържание на синтетични киселини Е 260.
Често пъти потребителите съвсем умишлено са подвеждани чрез снимка на зеленчуци, буркани, зимнина и надпис “за консервиране”, че този продукт има свойствата на натуралния оцет. Снимки на грозде или ябълки и думи като “оцетен”, “винен” и “ябълков” целят директно да внушат, че това е оцет, а и бутилките са идентични с тези на оригиналния оцет.
Експертите са категорични, че ситуацията в големите градове е такава, а в по-малките населени места нарушенията са в пъти по-големи и плашещи. Според актуалната статистика продажбите на оцетни заместители имат по-висок дял от натуралните продукти 56 срещу 44%. Имитацията, направена от вода и Е-та (химикали), често е опасна не само за туршията, но и за здравето. Такива храни не трябва да се дават на деца под 7 г.
Е 260 в повече от допустимите 6% може при консумация да доведе до силни химични изгаряния при контакт с лигавицата или кожата, защото тя е силно токсична при високи концентрации.
Истинският оцет да бъде разграничен от ментетата и двата вида да са позиционирани на отделни рафтове в магазините, е един от начините за предпазване на потребителите. В момента масово синтетичната оцетна киселина е на рафта с истинския оцет, което може да се смята за заблуждаваща търговска практика.
През тази седмица се очаква да бъде пуснат за обществено обсъждане нов закон за виното.
“Ние се движим по регламентите на европейското законодателство. Имаше доста промени в тази област, които сме отразили. Част от тях са в посока да се облекчава много режимът на регистрация, заявления и документация за всички, които произвеждат оцет. Всичко минава в електронен вид”, заяви Красимир Коев, изпълнителен директор на агенцията по лозата.
Все пак в закона няма да е записано изрично, че натуралният оцет и заместителите трябва да са разделени, както е с млечните продукти, които съдържат палмови мазнини, защото това е политика на веригите и магазините, които го продават.
Понастоящем търсенето на оцет от естествени продукти от потребителите рязко се повишава, твърди Коев. Поради това той смята, че е въведен значителен ред в предлагането на оцет и неговите заместители. С новите текстове в закона още по-ясно се диференцира кое какво е.
Последвайте ни