10 мощни психологически трика, с които ни манипулират
Ето няколко трика за психологическо влияние, които ще ви помогнат да осъзнаете случаите, когато някой се опитва да ви манипулира или измами. След като ги познавате, трудно ще попаднете в капан.
10. Сензация и спешност
Да бъдеш част от една общност е основна първична нужда на хората. Уебсайтовете за резервация на хотели много често използват този трик: Остава само една стая; Същата стая току-що е резервирана; двама души гледат тази реклама сега. В 90% от случаите това е трик.
9. Смесване на факти и мнения
Основната задача на всеки манипулатор е да ви вкара в илюзорна среда, така че да не забележите манипулацията, а да я възприемете като стечение на обстоятелствата. Например, ако трябва да уволните някого, първо ще покажете, че той е лош служител. Винаги се стремете да търсите обективна оценка за работата си, ако трябва, от независима трета страна.
И това е интересно: Споделянето намалява тревогата - четете тази и още полезни новини на zdrave.to
8. Активиране на стереотип
Както пише Лев Толстой: „Всички щастливи семейства си приличат, а всяко нещастно семейство е нещастно по своему.“ Когато следваме стереотипите, ние несъзнателно ги проектираме в живота си. Това отново се дължи на примитивната нужда да чувстваш единство с другите. Следващия път, когато смятате, че искате да сте като някой друг, опитайте да проследите откъде идва тази нужда.
7. Не мисли. Вярвай!
Основната задача на кукловода е да елиминира знанието на марионетката и да я лиши от способността да създава логически въпроси, налагайки сляпа вяра. Смятате, че вземате собствени решения, но понякога това е илюзия. Манипулаторът може успешно да вгради някаква идея в съзнанието ви.
За да избегнете този капан, помислете за следното: „Какво може да се случи, ако не постигна тези цели?“ Ще се чувствате зле, ако не удовлетворявате вашите собствени нужди. Ако резултатът няма особено значение за вас, ще усетите, че се опитвате да задоволите мними потребности, които са ви наложени отвън.
6. Техниката „врата в лицето“
Манипулаторът се възползва от чувството на вина, за да получи това, което иска. Вероятно първо ще поиска огромна услуга или ще предложи неизгодна оферта, на която никой не би се съгласил. След като отхвърлите първото, той ще предложи второ, по-разумно искане, с което вие автоматично сте склонни да се съгласите. Хората често се чувстват доволни, когато могат да помогнат, или задължени, ако са получили малък подарък или услуга.
В този случай е достатъчно да благодарите. Не е нужно да „изплащате“ всяко добро, което са направили за вас.
5. Нетривиален речник
Когато използваме специална терминология, умишлено се стремим да демонстрираме по-висок интелект от опонента си. На свой ред той често чувства дискомфорт поради усещането за некомпетентност. Друг подобен трик са цитатите от повече или по-малко известни личности, които често служат за същата цел. След което манипулаторът може лесно да насочи разговора в желаната от него посока.
4. Методът на фрагментацията
Скривате някои факти за живота си и умишлено изваждате на преден план други. Положителните факти преобладават във всички аспекти от живота. Конкретен факт, изваден от контекста, няма да отрази цялата ситуация. Например, ако мръднете ръка и маникюристката нарани пръста ви, ще останете лошо впечатление за салона като цяло, но това не означава, че всички, които работят там са лоши.
3. Предишно споразумение
Понякога нямаме време да претеглим всички плюсове и минуси, затова се съгласяваме да направим нещо, което реално не искаме. Не забравяйте, че във всяка ситуация имате право да кажете „не“ или да започнете да търсите компромис. И тук започват манипулациите: „Нали обеща, че ще помогнеш?!“ или „Мислех, че мога да разчитам на теб!“ Не се притеснявайте да кажете „не“, без да се чувствате виновни.
2. Многократно повторение
Всяка реклама е добър пример. Главният герой на филма нямаше да копнее да срещне отново онова момиче, ако не го беше виждал няколко пъти, преди да замине. Обърнете внимание на причините за избора си. „Само защото го искам“ и „Не знам как се озова в кошницата“ не са основателни, за да купите нещо.
1. Непродуктивни аргументи
Според изследванията в 60% от ситуациите резултатът ще бъде положителен, ако използвате думата „защото“. Няма значение какво следва тази ключова дума, „защото“ звучи много разумно. Това ни прави склонни да се съгласяваме с противниците по-често. Опитайте внимателно да чете и да поставите под въпрос аргументите след „защото“. Лесно ще видите дали има причинно-следствена връзка, или е трик.
Последвайте ни
0 Коментара: