Как поетът символист стана революционер
<i>Тази година се навършват 90 години от подписването на злополучния за България Ньойски договор. Изтеклите десетилетия ни изправят пред дилемата &ndash; ще съумеем ли да оценим тази международна несправедливост, безспорно оставила трайни следи върху самочувствието на българската нация. </i><br /> <br /> В резултат на този договор България губи 11 278, 338 кв. км, или около 1/10 от своята територия. Сред загубените територии са и Западните покрайнини с площ от 1545 кв. км заедно със 120 села и 120 000 българско население. В момента българите в този район са намалели до 25 000 души.<br /> <br /> Безспорно най-изявената личност, посветила живота си на каузата &ldquo;Западни покрайнини&rdquo;, е поетът и интелектуалец Емануил Попдимитров. За него в България главно се знаеше, че е поет символист, и нищо повече. А неговата революционна дейност умишлено се премълчаваше, за да не бъде дразнена съседна Сърбия. <br /> <br /> Странно, но е факт, в Босилеград, откъдето са корените на Попдимитров, сръбските власти и по-нататък отказват да назоват основното училище на неговото име. С тази статия ще се опитам да доближа до българския читател истината за другото лице на поета Емануил Попдимитров. Защото той е не само поет, той е и учен, и полиглот, и философ, и преводач, и журналист, и художник. И също толкова е революционер, правозащитник и борец за правата на българите в Западните покрайнини. <br /> <br /> Същевременно искам да изкажа дълбоката си благодарност към близките на Попдимитров и най-вече на неговата дъщеря д-р Светла Попдимитрова, която предостави на читателите на вестник &ldquo;Над 55&rdquo; архивни снимки от семейния албум на нейния баща.<br /> <br /> Емануил Попдимитров е роден в разделеното на две след Ньойския договор босилеградско село Груинци в семейство на трето поколение свещеници и затова е назован Емануил &ldquo;вървящ с Бога&rdquo;. Баща му, свещеник Димитър Захариев, през 1937 г. е бил застрелян с ловна пушка от сръбска засада край границата. <br /> <br /> Като високообразован човек с диплома по философия и литература от Швейцария, можел е да се занимава с литература и наука в западноевропейските университети, където му е била предлагана работа. Вместо това той се връща в България най-вече заради породената болка по заграбения му роден край. Тук той осъзнава, че с писаната реч може да внушава и пропагандира гражданските и националноотговорните си идеи. В редица български и чуждестранни вестници публикува статии срещу терора, денационализацията и насилствената окупация на Западните покрайнини. Освен добър писател той се превръща и в добър оратор и в още по-добър стратег на всеобщата борба, включваща и революционна дейност в защита правата на онеправданите си сънародници.<br /> <br /> <span style="color: #993300"><u><b><i>В България гледат на бежанците едва ли не като на чужденци</i></b></u></span><br /> <br /> Поетът става революционер, когато разбира, че избягалите от Западните покрайнини негови сънародници не намират в България разбиране от управляващите среди за икономическо и човешко съществуване и че много от тях са неподготвени да разберат вътрешните борби в майката родина, изпаднала след Ньойския договор в икономическа и духовна нищета. <br /> <br /> Затова той и други по-изявени представители на бежанските организации от Западните покрайнини полагат първите основи за създаване на организирано национално революционно движение. През 1929 г. е избран за председател на Върховния комитет на бежанците от Западните покрайнини. Емануил Попдимитров много добре разбира, че освен с мирни средства срещу терора, който сръбската кралска власт оказва върху българите в Западните покрайнини, постепенно трябва да се премине и към националноосвободително движение, не изпускайки възможността навсякъде, където има пролука, да се интернационализира въпросът с правата на неговите сънародници. <br /> През месец август 1929 г. той е упълномощен от Върховния комитет на бежанците от Западните покрайнини да замине, макар и неканен, на Петия конгрес на европейските малцинства в Женева.<br /> <br /> <span style="color: #993300"><u><b><i>Произнася блестяща защитна реч в Обществото на народите</i></b></u></span><br /> <br /> Въпреки опитите на сръбската делегация да не бъде допуснат в пленарната зала в Обществото на народите (ОН), той успява да влезе в нея, даже и да получи думата, благодарение лобирането на част от делегатите, с които се е познавал от времето на следването си в Монпелие &ndash; Франция, и Фрибург &ndash; Швейцария. <br /> <br /> На 28 август 1929 г. Емануил Попдимитров произнася пред делегатите на Конгреса в Обществото на народите прочутата си реч, предварително подготвена на френски език, засягаща не само нарушаване правата на българите в Западните покрайнини, но и международното право, към което трябва да се придържа Обществото на народите. Част от делегатите в залата даже го аплодират. Като полиглот, владеещ много езици, отговаря точно и конкретно на всеки зададен му въпрос. <br /> <span style="color: #993300"><b><u><i><br /> До края на своя живот Емануил Попдимитров не спира да се бори за справедливата кауза на българите в Западните покрайнини <br /> </i></u></b></span><br /> Днес за съжаление такива титани на ума и духа все по-малко ги има в нашето общество. Затова нека поне да се поклоним и поучим от делото на онези, които в трудни времена намираха сили и успяваха да се борят за справедливата кауза на България. <br /> <br /> <br /> <span style="color: #993300"><b>РАЗОБЛИЧАВА СРЪБСКИЯ ГНЕТ<br /> </b></span><b><u><span id="1248349487143S" style="display: none">&nbsp;</span>Води холандска баронеса на нашата граница</u></b><u><br /> <br /> </u>След речта си в ОН още същия ден Емануил Попдимитров взема участие и в Конгреса на журналистите от европейските малцинства. Когато представител на в. &quot;Западно ехо&quot;, застъпващ югославското лоби, го пита защо вестникът не се печата в Босилеград, а в София (!?), той спокойно отговаря: &ldquo;Защото там е запретено с целта на живота си да се говори по български, та камо ли вестник да се издава!&rdquo; На въпроса: &ldquo;Бихте ли могли да напишете и подпишете това?&rdquo; той отговаря &ldquo;Разбира се!&rdquo; и го прави. <br /> <br /> По-късно завежда до границата със Сърбия американския журналист от &rdquo;Чикаго Трибюн&rdquo; Роберт Сайдж и италианския журналист Жорж Нурижан от &ldquo;Кариеро Адриатико&rdquo;. Там им показва как по протежение на границата срещу всеки български войник, в нарушение на Ньойския договор, стоят пет сръбски. И как на къси разстояния край границата могат да се видят много вълчи ями, дълбоки и до два метра. <br /> <br /> <i>През 1933 г. на границата води и холандската баронеса Медлин Асбек, както и френския публицист Жорж Дезбон, който, повлиян от Емануил Попдимитров, нарича Ньойския договор &ldquo;Просто на просто една дивотия!&rdquo;. </i>