Комикът с пиперливия език изкара Калата злобар, Мутафова - лесбийка, а Искра Радева – некадърница
<em>&nbsp;И след внезапната си смърт популярният и оспорван актьор Иван Григоров &ndash; Мръсното разцепи гилдията. По-точно - едната част се взриви, защото Съюзът на артистите не можел да събере пари за погребението му с аргумента, че &ldquo;нямали такава практика&rdquo;/?!/. А ако тръгнели да дават от заплатата си... как щели да свържат двата края живите колеги на Григоров в края на месеца? </em><br /> <br /> В разгара на резила шефът на Сатирата Калин Сърменов обяви, че ще плати половината от цената на &ldquo;тъжната церемония&rdquo;. Но лошият дъх остана във въздуха и след скромното погребение, на което почти не се мярнаха величия от сцената и екрана. За себе си те може би бяха прави, защото дългогодишният кадър на Сатиричния театър приживе жилеше с хапливия си език, разиграваше ги с граничещите с вулгарното скечове и сценки, които &ldquo;режисираше&rdquo; на колеги, познати и особено на нашего брата &ndash; журналистите. Това си беше неговата артистична &ldquo;порода&rdquo; - на комедиант, на заклет любител на &ldquo;огнената вода&rdquo;, дошъл на бял свят в диво монтанско село навръх &ldquo;победата на народната власт&rdquo;. Което не му попречи да избудалка някаква репортерка, че бил най-малкият партизанин в страната, а командир на техния партизански отряд бил легендарният Дед, пък с &ldquo;баткото&rdquo; Митко Палаузов прескачали до най-близкото населено място за дамски превръзки, понеже без тях партизанките оставяли кървави дири в снега и жандармерията щяла да ги намери и разпердушини. Разбира се, всичко това беше &ldquo;мента на лента&rdquo;, но излязла от устата на един ненадминат лаладжия и квартален любимец, който до последно запиваше в кафето под блока си и винаги се разплащаше до стотинка напук на мизерната пенсия.<br /> <br /> Истината е, че много от аркашките се бяха вързали на блажните истории на Мръсното и му бяха отрязали достъпа до себе си. Но с големия Константин Коцев &ndash; Пацо години наред си имали ритуал. Засядали на съседни маси във вече несъществуващото барче на Сатирата и Пацо викал по 200 грама за колегата си. Иван ги обръщал на екс и <br /> <br /> <strong>започвал да рецитира, за да си &ldquo;изплати&rdquo; пиячката</strong><br /> <br /> Всеки път карал едно и също стихотворение. Когато свършил &ldquo;запаса&rdquo;, се ужасил да не би Коцев да го остави на сухо. За да предотврати страшната развръзка, напипал стихоплетеца в себе си и съчинил пикантна римушка за някои си &ldquo;леля Рилка и чичо Люлин&rdquo;. В нея се говорело как един път байото, пиян до козирката, вместо леля Рилка &ldquo;налюлял Рилкина кобилка&rdquo;. Пацо първо припаднал, но не от смях, а от културен шок, след това обаче почерпил царски с цяла бутилка квалитетна водка преродения &ldquo;Иванчо Пишурката&rdquo;. <br /> <br /> Според близки на комика именно алкохолът стоял в дъното на внезапното преселване на Григоров в един по-добър и справедлив свят. Откакто го пенсионирали, за да не &ldquo;трови атмосферата&rdquo; в Сатирата, Мръсното <br /> се наливал от сутрин до вечер с евтини питиета, <br /> <br /> <strong>без да си дава сметка, че вече гони 70-те. И фаталната развръзка не закъсняла. </strong><br /> <br /> Въпреки че актьорът будалкаше главно журналистите, много от колегите му бяха развили органическа непоносимост към волнодумството на цапнатия в устата изпълнител на епизодични, но остро характерни роли. Не можеше да го диша например Искра Радева, за която той се изказа, че за нищо не ставала, щом играела повечето в телевизионния театър. В липса на талант обвини и Венелин Пехливанов, който по думите му играел Ленин и Сталин и заедно с Радева &ldquo;обирали всички роли по партийна линия&rdquo;. <br /> Същият сатрап бил и Георги Калоянчев, но той поне бил велик професионалист и каквото обещаел, го правел. <br /> <br /> След дълги скиталчества из провинциалните театри Григоров най-после успял да пусне котва в Сатирата &ndash; каквато била младежката му мечта. Калоянчев го гледал в някакъв спектакъл в Пазарджик и след края, видимо развълнуван, му казал: &ldquo;Ти си само за нас!&rdquo; Звучи красиво, но както се казва &ldquo;дума дупка не прави&rdquo;. Калата претърпял провал в мисията си да назначи Мръсното в столичен театър, но поне не го погнали в друг град. <br /> <br /> В един момент изгряло слънце и на улицата на колоритния жрец на Мелпомена &ndash; назначили го на щат в Сатирата! Зад гърба му обаче стоял някакъв големец, вероятно роднина, който преценил, че Иван вече не бива да вегетира и затъпява в дълбоката провинция. И най-накрая, когато ножът вече бил опрял до кокала, влиятелният мъж се намесил и набързо издействал щатна бройка за талантливия си &ldquo;брат&rsquo;чет&rdquo; &ndash; но не... актьорска, а <br /> <br /> <strong>на еквилибрист, чрез цирка</strong><br /> <br /> където много им трябвали &ldquo;жонгльори&rdquo; като Мръсното. <br /> <br /> С негативни чувства съм колегата си остана кавгаджийката Стоянка Мутафова, тъй като слухът, пуснат по неин адрес, явно я засегнал дълбоко. За да направи сечено на някаква журналистка, дошла да измъкне пикантерии от него, Григоров се изцепил, че &ldquo;Госпожа &ldquo;Стихийно бедствие&rdquo; е лесбийка, живеела с някаква много по-млада дама на вилата си в Драгалевци и <br /> пиела по четири бутилки уиски дневно. <br /> <br /> /Всъщност това била дъщеря й Мария Грубешлиева &ndash; Муки/. Стояна обаче усетила кой я накиснал пред изданието, грабнала телефона и нарязала главния редактор като кисела краставица. &ldquo;Абе, гей, крещяла като изоглавена Мутафова, кой ви даде право да дращите гнусотии за мен?!&rdquo; На другия ден младата репортерка се оплакала на Мръсното, че била уволнена. Легендарната комедиантка обаче се трогнала от драмата на доверчивото девойче и позвънила на шефа му, за да го нахока още веднъж на гей и да му постави ултиматум да върне подчинената си на работа. Което и станало само след 24 часа. <br /> <br /> &ldquo;Стояна дълго не можеше да ми прости, че я изкарах лесбийка, и все гледаше да ме клъвне. Знаеш ли как посрещна статията с огромното заглавие &ldquo;Стоянка Мутафова е лесбийка&rdquo;? Развилня се като разгонен глиган. <br /> <br /> <strong>Хвърля ми тежки предмети, руга ме, мята чинии по мене... </strong><br /> <br /> Като се засичахме в театъра, все ми викаше: &ldquo;Иване, че аз вече и за лесбийка не ставам!&rdquo; <br /> <br /> &ldquo;Мръсното си беше заработил сериозни врагове и често не смееше да седне сред колеги. С малко от тях си имаше приказка, но те бяха от най-големите &ndash; и в пиенето, и в купоните, и в импровизациите... Катя Паскалева, Антон Горчев, Кирил Кавадарков... това бяха хората, с които Иван Григоров пиеше и дивееше. Когато Господ прибра Тони и Катето, той утихна. Не изцяло естествено, но по думите на ветерани от гилдията си личало, че се чувства самотен без аверите си и често пъти глътката не му вървяла&rdquo;, раздуват познати на покойния член на &ldquo;трупата на свешниците&rdquo;. <br /> <br /> В лагера на неприятелите на Мръсното &ldquo;членувал&rdquo; и маститият Коста Цонев. Той не можел да прости на Григоров, че след промените го правел за две стотинки пред медиите. С рефрена, че навремето избягал от театър &ldquo;София&rdquo;, защото вече не можел да играе &ldquo;вляво, вдясно и отзад на Коста Цонев, даже често над него и под него&rdquo;, с лукава усмивка довери малко преди смъртта си дългогодишният кадър на Сатирата. <br /> <br /> Както писахме, кончината на Григоров отново разцепи гилдията на фенове и врази, като първите настояваха, че бил смелчага и непукист, който още на първата чаша казвал истината в лицето на всички. &ldquo;Унижените и оскърбените&rdquo; от хлевоустия комик пък се пенеха, че в поведението му нямало никакъв артистизъм, а всичко било най-обикновена селска простотия.<br /> <strong><br /> Обичал да прави гадости на колегите си</strong><br /> <br /> затова му лепнали отвратителния прякор. От групата на почитателите пък парират тези твърдения, припомняйки си неизвестни факти от живота на Григоров, които сочат, че устатият актьор се гаврел и с управниците на България, дори с най-първия от тях &ndash; Тодор Живков. <br /> <br /> &ldquo;Иван подлуди и най-върлите комуняги в блока на филмовите дейци в столичния квартал &ldquo;Красно село&rdquo;. От рано сутринта до късно вечерта им пееше песента от филма &ldquo;Адаптация&rdquo;. Големите дейци! Помня как бяха писали до самия Тато да прател Григоров в Белене, защото разказвал солени вицове за &ldquo;другаря Живков&rdquo;. Добре че по едно време на бай Тошо му писна от доносите на комшиите на Мръсното и нареди никой да не го закача. После се чу, че Първия сам пускал вицове за себе си, които ги измислял Ангел Балевски. <br /> <br /> Почти всички от съседите на Иван, които бяха яли и пили години наред на масата му, се обърнаха срещу него, когато стана онази история с партийния секретар. Той беше едно злобно, трътлесто и ниско човече, което Иван съдираше от майтапи. Спореха и на много по-сериозни теми - особено за политика и икономика, и парторгът даже го беше заплашил, че ако не се държи, както подобава на един почтен гражданин на социалистическа страна и актьор в елитен театър,<br /> <strong><br /> ще го изсели в някое село, където вали, но не гърми </strong><br /> <br /> и ще му разкатае фамилията. Повече нямало да помирише селско читалище, камо ли професионална сцена. Иван, разбира се, не си взе бележка, но явно е имало известни усложнения и някой силен на деня се е намесил в негова защита, защото скандалът се потули и той не пострада&rdquo;, довериха пред &ldquo;ШОУ&rdquo; приятели на погубения от алкохола актьор още от времето, когато си &ldquo;паркирали един до друг &ldquo;зазовете&rdquo; на тихата улица &ldquo;Паренсов&rdquo;. <br /> <br /> <strong>Жана АРСОВА</strong><br /> <br /> <span style="color: rgb(128,0,0)"><strong>...................................................<br /> ДОСИЕ</strong></span><br /> <br /> <strong><span style="color: rgb(128,0,0)">-</span> </strong>Дълги години Иван Григоров обикаляше из провинциалните театри. Най-дълго извън София се задържа във Видин и Пазарджик. Петилетки наред буквално се молел да го назначат в &ldquo;театъра на мечтите му&rdquo; &ndash; Сатирата, но за актьор без връзки място все нямало. Накрая съдбата му се усмихва. Играе няколко сезона и в театър &ldquo;София&rdquo;, и то по време на &ldquo;златния му период&rdquo;, когато билетите за &ldquo;Човекоядката&rdquo; на Иван Радоев се изкупуват с месеци напред и се търгуват на черно за астрономически суми. <br /> <br /> <strong><span style="color: rgb(128,0,0)">-</span></strong> На сцената Мръсното се превъплъщаваше обикновено в роли, за които самият той казваше, че не са &ldquo;много за хвалене&rdquo;. В професионалната му биография са записани образите на брат Лоренцо от &ldquo;Ромео и Жулиета&rdquo; на Шекспир, на Сусо от &ldquo;Януари&rdquo; на Радичков, на Шишман от &ldquo;Човекоядката&rdquo;... <br /> <br /> <strong><span style="color: rgb(128,0,0)">-</span></strong> Григоров бързо се превърна във всенароден любимец, макар и не от първа величина, покрай участието си в култови български филми като &ldquo;Нона&rdquo;, &ldquo;И дойде денят&rdquo;, &ldquo;На чисто&rdquo;, &ldquo;Дубльорът&rdquo;, &ldquo;Магистрала&rdquo;, &ldquo;Бяла магия&rdquo;, &ldquo;Силна вода&rdquo;, както и в тв сериалите &ldquo;Васко да Гама от село Рупча&rdquo;, където блесна с малката, но силно характерна роля на Моряка, и &ldquo;Маневри на петия етаж&rdquo;. Няколко остроумни реплики от комедията влязоха в градския фолклор, особено тази за &ldquo;полуоската от Япония&rdquo;, която оголваше абсурдите на &ldquo;най-щастливия от всички светове&rdquo;.<br /> <br /> <strong><span style="color: rgb(128,0,0)">- </span></strong>Приживе Мръсното най-колоритно редеше спомени за партньорството си със Стоянка Мутафова в &ldquo;Хамлет от Долно Туткаво&rdquo; в Сатирата. Там дублирал Константин Коцев. Стояна обаче го запратила &ldquo;в партер&rdquo;, като в апогея на спектакъла му показала &ldquo;траура&rdquo; си &ndash; черен &ldquo;цицорест&rdquo; сутиен. &ldquo;И аз, спомня си Григоров, се сринах под сцената, понеже Пацо знае какво следва, ама аз не знам. Ония долу измреха от смех. Аз запецнах. Тя се смее, та се къса. С една дума &ndash; унижи ме...&rdquo;, припомняше си актьорът. <br /> <br /> Върнал й го тъпкано с подобен номер още на следващото представление. <br /> &ldquo;Играем ние, публиката ха-ха-ха... А аз &ndash; непроницаем. Изчаках публиката да се омаломощи от смях и викам: &ldquo;Тогава моите съболезнования!&rdquo; И шаат &ndash; свалих си панталоните &ndash; под тех черни гащи до колене. Публиката умря, а Стояна запецна, избега през глава и я нема... Публиката тропа и квичи от кеф. Върнах й го&rdquo;, разказваше на сочен северозападен диалект Мръсното. <br />