„Президентът няма конституционна възможност да бави прекалено конституционната процедура. Сега, след връщането на третия мандат, влизаме в хипотезата на разумен срок, в рамките на който президентът трябва да разпусне НС и да насрочи нови избори до 2 месеца.

В този случай разумен срок означава, че трябва да се отчита конституционната повела, че България е парламентарна република и не може да се отлага прекомерно периода, в който страната да е без действащ парламент”.

Това заяви в интервю за БГНЕС Борислав Цеков, доктор по конституционно право и университетски преподавател.

„Дори във военен период или военно положение има предпоставка НС да се събере и да продължи своята работа, така че сега не съществуват никакви конюнктурни, законодателни, лични, още по-малко пък календарни съображения, които могат да позволят по-късното издаване на двата Указа - за разпускане на НС и назначаване на ново служебно правителство от страна на президента.

Трябва в началото на следващата седмица Румен Радев да придвижи конституционната процедура, подчинявайки се на парламентарния характер на българската държава”, заяви още Борислав Цеков.

Относно избора на президента Радев да връчи третия мандат на БСП и вероятността това да е било целенасочено, за да може служебният кабинет да задържи властта още по-дълго, преподавателят уточни, че самият президент бе поставен в ситуацията да няма избор. 

"След разкритията за финансиране на ДБ от страна на криптобанката NEXO, коалицията стана политически токсична, и бе немислимо да се възложи на тях възможността за създаване на мандат.

Затова трябваше друга група да получи третия мандат, и БСП бе удобната възможност, защото "Български възход" все още е неясна идеологически, не се знае какво ще бъде нейното бъдеще, и в моменти на криза няма как да бъде солиден партньор”, подчерта още Цеков.

На въпроса какъв ще бъде съставът на новия служебен кабинет и до колко той има значение, конституционалистът обясни, че през последните две години всички тези кабинети са били слабо подготвени.

„Злоупотреби се със статута на служебното правителство, което трябва да поддържа само текущото управление и да организира избори.

През последните две години всички тези кабинети отидоха отвъд тези си правомощия и се превърнаха в инструмент за пряко президентско управление - нещо, което Конституцията не търпи. Това е и големият проблем”, коментира още Борислав Цеков и изрази надежда занапред всички да са наясно, че експерименти в политиката се плащат прескъпо, особено в условията на тежка криза.

„Първото, което се надявам е, че каквито и експерименти да се правят, защото досега видяхме как ИТН, ПП, "Изправи се! Мутри вън!" са вредни за България, защото не са основани на ясна, идеологическа, ценностна основа, а се базират на олигархични и корпоративни кръгове, които да завземат властта. Затова е важно системните партии най-после да заличат тази гъста мрежа от безсмислени линии между тях, и в името на едно национално съгласие, че ние сме част от ЕС и НАТО, да съставят едно програмно или друг вид правителство, но то да бъде на системните партии.

България няма нужда от повече експерименти, защото те сгромолясаха страната”, посочи още докторът по конституционно право Борислав Цеков.