Експерт каза кой е основният виновник за конституционната криза, която може да удари България
Чува се мнение, че президентът може да откаже, тъй като назначаването на кандидата за служебен премиер било споделено правомощие от типа на назначаване на посланици или на главния секретар на МВР, сподели той
„Приетите конституционни промени са лоши като редакция и като цялостна философия. Христо Иванов и ГЕРБ носят цялата отговорност за тази юридическа посредственост. Президентът не е прав да смята, че тези текстове водят до конституционна криза. Такава криза може да възникне изкуствено”. Това заяви преподавателят по конституционно право Борислав Цеков пред NOVA NEWS.
Според него конституционна криза може да има при назначаването на служебния кабинет, ако държавният глава откаже да назначи министрите.
„Чува се мнение, че президентът може да откаже, тъй като назначаването на кандидата за служебен премиер било споделено правомощие от типа на назначаване на посланици или на главния секретар на МВР.
В случая нямаме споделени правомощия, защото няма избран служебен министерски съвет и служебен премиер, а имаме кандидат. Назначаването на служебното правителство е изключителна компетенция на президента, а не споделена. С тези промени в Конституцията е въведена една процедурна особеност, че съставът на Министерския съвет се предлага от кандидата за премиер.
Това означава, че президентът няма право на преценка за състава и структурата на служебния кабинет. Държавният глава може да избере кого да назначи за премиер след консултации с партиите”, обясни Цеков.
„Отговорност за служебното правителство носи президентът, но пред него отговорността се носи от служебния министър-председател. Всички питаме какво става, ако тези длъжностни лица откажат да станат премиери”, допълни конституционалистът.
Според него текстовете за промени в Конституцията са лоши. И смята, че в кратък период ще плащаме заплати на 480 депутати, вместо на 240.
„Заплатите на народните представители се начисляват от датата на изборите. В поправките на Конституцията записаха, че пълномощията на предишния парламент се прекратяват от датата на клетвата на встъпване в длъжност на избраните депутати. Това показва небрежност”, каза Цеков.
Относно възможността за избори 2 в 1 той уточни, че европейските институции неведнъж са препоръчвали европейските избори да не се съчетават с националните.
Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук
Последвайте ни
0 Коментара: