Преди четири дни, 18 април, БЛИЦ предаде едно съобщение на френския вестник Challenges, че руската авиокомпания „Волга-Днепър” до края на 2018 г. ще прекрати да предоставя на НАТО товарни самолети Ан-124 „Руслан”, които повече от десетилетие прехвърлят военна техника в зони на конфликти. Сега БЛИЦ предлага на читателите си доста по-обстойната публикация „Nato-Partner vor massiven Transportproblemen” в германския вестник Frankfurter Allgemeine.
Руската компания, която по-рано предоставяше на страните от Алианса транспортни самолети „Антонов”, реши да не удължава договора с НАТО, пише FAZ. Досега тези самолети доставяха тежки самоходни оръдия, танкове, транспортни и бойни вертолети в зоните на военните действия в Афганистан и Мали.
 
Германската военна авиация няма стратегически транспортни самолети, които биха могли да прекарват такива товари. Старите военнотранспортни самолети Transall, използвани вече над 40 г., са твърде малки, но дори и новите А-400М не са предназначени за такива товари, твърди авторът Йоханес Лайтхойзер.
 
Преди повече от 10 г. НАТО сключи споразумение с тогавашната руско-украинска компания „Руслан” за определен брой летателни часове и достъп до предоставяните в разпореждане на Алианса самолети. От тогава на летището в Лайпциг постоянно се намират два готови за прелитане „Антонов”. Допълнително може да се арендуват за определен срок и други самолети.
 
Това логистично споразумение съкратено е наричано SALIS (Strategic Airlift Interim Solution). Преди две години с неговото продължение възникнаха трудности, защото украинският производител на самолети и руската транспортна компания прекратиха сътрудничеството си заради „руската агресивна политика по отношение на Украйна”, отбелязва германският вестник.
 
След продължителни преговори е сключено ново споразумение с всяка от компаниите, опериращи вече по отделно. Руската фирма предложи на НАТО 12 транспортни самолета Ан-124 „Руслан” (от наличните 17), а украинската едва 7 (от наличните 22), пише FAZ.
 
В договорите с двете фирми, изтичащи в края на тази година, е предвидена възможност за удължаването им с 3 г. с установените обеми за превозване. Миналата година бяха резервирани общо 1080 часа, докато за 2019 г. са заявени само 830, при това повече от половината (524 часа) трябва да бъдат осигурени от руската компания.
 
Ако компанията „Волга-Днепър” действително не продължи договора с Алианса, НАТО, Бундесверът в частност, за следващата година ще трябва да търсят нов транспорт за своите тежки товари.
 
Представители на Бундестага предполагат, че обявеното прекратяване на договора от руската фирма е отговор на президента Владимир Путин на продължаващите санкции от страна на ЕС и САЩ.
 
Според представителя на партията на „зелените” Тобияс Линднер, този вариант е напълно възможен: стратегическата транспортна авиация е своеобразна „ахилесова пета” на НАТО, затова руската страна може преднамерено да използва тази слабост, обобщава Frankfurter Allgemeine.
 
Превод и редакция: БЛИЦ