Великото народно събрание може да приеме нещо различно от това, за което е избрано. Това обяви в интервю за "Труд" Конституционният съдия Константин Пенчев по повод речта на Борисов. Ето какво още каза той:


- Г-н Пенчев, по процедура сегашното Народно събрание трябва да свика Велико народно събрание и да определи дали то да приеме изцяло нова конституция или поправки в сегашната. Длъжно ли е бъдещото ВНС да се съобрази с тези – да ги наречем, насоки ?

- Не виждам теоретична възможност едно обикновено НС да задължи едно Велико народно събрание какво да прави. Според мен идеята да има проект изобщо, който да се обсъжда от обикновено Народно събрание, е да не се знае все пак да има някакви параметри какво да се обсъжда във ВНС – обсъжда нова конституция в даден вариант, но после ВНС може да реши да приеме съвсем друг вариант.

- Можем ли сегашното Народно събрание приеме да се обсъжда изцяло нов проект за конституция, а ВНС реши да промени само 6 текста или 18 текста от сега действащата?

- Трудното е, че досега такова нещо сме нямали. По пределите на тази конституция никой не е правил опити да свика ВНС. И по тази причина може да има различни теории. Но на мен ми се струва, че смисълът на изискването за проект за изменение или за нова конституция, който да се обсъжда от 2 до 5 месеца в обикновеното НС, е все пак да има насоки като се правят избори това ВНС какво ще обсъжда. Но после кой може да го ограничи да приеме само това или нещо различно – нали Великото народно събрание е най-висшият орган.

- Влизат ли в правомощията на Великото народно събрание въпросите с избор нов премиер, ново правителство и т.н.?

- Великото народно събрание действа като обикновено Народно събрание, а и в това отношение имаме опит. Спомнете си, че Великото народно събрание през 1990 г. избра правителството на Андрей Луканов, после на Димитър Попов и т.н.