Украйна настоява да води тази война по същия начин, по който българите през XIX в. са настоявали да се освободят от Османската империя. И тогава е имало сигурно „руменрадевци", макар и не облечени в официални постове, и не зная дали те са наричали хора като Васил Левски и Христо Ботев безродници.

Най-вероятно за мнозина Османската империя е била много уютно място, по същия начин, по който Съветският съюз беше уютно място за комунистическата номенклатура и вероятно за Румен Радев е била уютна структурата на комунистическа България и на доминирания от Съветския съюз и Русия Източен блок.

Това заяви в интервю за БГНЕС политологът Димитър Аврамов.

„България се намира в деликатна ситуация. Не можем да кажем нищо лошо за президента Радев, което вече той не си е направил сам. От тази гледна точка смятам, че каквото и да кажем, каквато и критика да отправим по отношение на президента Радев, тя със сигурност ще звучи по-меко, отколкото собствените му действия", смята той.

На въпроса къде ни поставят на картата на света подобни изявления от страна на българския държавен глава, Аврамов отговори: „

В книгата на Ярослав Хашек „Приключенията на добрия войник Швейк", има един епизод, в който Швейк е задържан в гарнизонния арест. Водят го при съдията и съдията казва да се освободи и да бъде изпратен на определено място. И тъмничарят Славик казва „Да му сложа ли белезници?" и отговорът на съдията е „Вие сте говедо." От тази гледна точка, каквото и да направи Румен Радев, където и да се позиционира, страхувам се, че той влиза в един политически коловоз, който не е особено рационален."

Според политолога това, което прави Радев в политиката, е еквивалент на лошо възпитание в обществото. „Това е моят отговор на неговите институционални и политически амбиции. Смисълът е да се занимаваш с политика, ако си креативен, ако правиш нещо смислено за хората", подчерта той.

Аврамов добави, че издигането на пилон с българския флаг е примитивно мислене, което обижда националното знаме.

„Извинявам се, но всеки човек с липса на интелект може да грабне една пръчка, независимо колко е дълга, и да развее българския флаг. Ако този човек развее българския флаг, а не нечий друг, той по-умен ли е? В смисъл, къде е разликата в поведението", допълни политологът, като уточни фалшивото патриотарство и липсата на интелект не водят до полезна политика.

Според него на хората, които мислят емоционално, може да им се хареса такова поведение, но животът се движи по други правила и е прекалено сложен.

„Светът е взаимосвързан и не можеш да вървиш срещу социалните необходимости, срещу икономическите закони на днешния ден. Струва ми се, че Румен Радев прави точно това. Още повече го прави от позицията на институция, която няма съответната конституционна роля", отбеляза той и посочи, че българският президент по конституция не би трябвало да изказва външнополитически идеи, и изобщо да води различна политика от тази на българското правителство.

Аврамов е категоричен, че ако някой е бил избран на пост, на който да защитава и да възпроизвежда националното единство по полезен и рационален за хората начин, и не е разбрал какво означава това, и не е успял да го направи, този човек няма никакъв шанс оттук нататък в политиката и в обществения живот. „Оттук нататък каквито и амбиции да има г-н Радев, аз се притеснявам за него, че го чакат само разочарования", каза той.

На въпроса трябва ли да се вземат някакви мерки срещу Радев и разединението, което всява в обществото, политологът заяви:

„Можеш ли да вземеш мерки срещу някой, който е неподготвен, който настоява на своето – упорито, с магарешки инат? Не смятам, че трябва да се занимаваме с неадекватните изказвания на Румен Радев. Правителството си има достатъчно работа. Сериозна работа. Пред България стоят икономически предизвикателства, социални предизвикателства, трябва да се готвим за Шенген и Еврозоната и не можем да се занимаваме с Румен Радев."

Аврамов допълни, че президентът няма отговорности към ежедневния живот на българското общество.

„Той няма изпълнителни правомощия. Единственото, което може да прави, е да говори. И когато можеш да говориш и си призван да говориш, имаш две опции – да говориш смислени неща или да говориш безсмислици. Той е избрал своята роля. Не можем да наказваме хората за това, че са безсмислени", каза още той и добави, че е достатъчно обществото да му обърне гръб и да върви в правилната посока.

Политологът отбеляза като важни политическите и социалните реформи, и проблемите на хората. „Това е болезненият въпрос на днешния ден. Това е трудният въпрос. Това е работа за политическите сили в парламента", подчерта той.

Попитан не се ли отразяват изказванията на президента на политическия имидж на България и не подриват ли авторитета ни пред европейските ни партньори, Аврамов коментира: „Неговите изказвания пречат на образа на България. Това е вярно. Но те вече пречат мандат и половина, повече от 7 г."

Политологът добави, че би трябвало да сме свикнали с това, че Радев изразява виждания, които се произвеждат и пропагандират в страна, която се намира извън развития и цивилизован свят.

„Единственото нещо, което трябва да правим, без да обиждаме когото и да било, е да си даваме сметка кой е полезен за българското общество и за развитието на нацията, на икономиката, изобщо на утрешния ден, и трябва да обръщаме внимание на позитивните герои, не на отрицателните, не на тези, които създават шум, които крещят и които всяват раздори", смята той.

Аврамов обясни, че България има ясна позиция, има легитимно избрано правителство, макар и то да е сложна конфигурация, макар и много хора да не го харесват, то е резултат от компромис вътре в парламента. „Колкото и да не харесваме този компромис, той е рационален, той действа и резултатите ще бъдат противоречиви, разбира се, като всяко управление, но по-добре да отделяме енергия за хората, които вършат нещо смислено, отколкото на тези, които вършат безсмислени неща", заключи политологът. 

Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук