Седмица преди избора на новия главен прокурор на 24 октомври, президентът Росен Плевнелиев (2012 - 2017) призова настоящия държавен глава Румен Радев да се възползва от конституционното си право и да отложи избора на нов главен прокурор. Повод за искането му е липсата на конкуренция за поста, тъй като Иван Гешев е единственият кандидат.

Според Конституцията държавният глава има право да откаже да подпише за назначението, но ако то повторно му бъде представено, вече трябва да издаде съответния указ.

Какви са възможните ходове на Румен Радев в тази ситуация, "Епицентър" потърси за коментар бившия конституционен съдия и преподавател по конституционно право проф. Пламен Киров
 
- Как да тълкуваме, проф. Киров, призива на бившия държавен глава Росен Плевнелиев към президента Румен Радев да не подписва указа за назначаването на Иван Гешев за главен прокурор?
- Този човек не престава да ни весели с коментарите и препоръките, които дава на различни институции.

Може да му се отправи следния въпрос – когато той беше президент и назначаваше настоящия все още главен прокурор г-н Цацаров, защо не върна указа, а го подписа веднага?

Той коментира, че е изискал да има алтернативни кандидатури, обсъждани във Висшия съдебен съвет, но в края на краищата има една окончателна предложена кандидатура, одобрена от гилдиите.
 
- Вероятно, заслепен от пристрастията си, Плавнелиев е забравил, че ВСС е разделен на две колегии, за да бъдат те независими при взимането на кадрови решения.
- Плевнелиев не бива да забравя, че след назначаването на главния прокурор Сотир Цацаров Конституцията на Република България беше променена през 2015 година и ВСС се раздели на две колегии.

Той е наясно с тези изменения, ако не са минали покрай ушите му - по-скоро покрай съзнанието му и той не знае, че Конституцията е променена.

Самият факт, че имаме две отделни колегии, натоварени с кадруването, съответно в средите на съдиите и на прокурорите, означава, че двете колегии може да се обединят около една кандидатура, която да представят за обсъждане в пленарния състав на ВСС.

И това най-вероятно за в бъдеще ще бъде практикувано, защото такава е логиката - професионалната общност на магистрати да не се меси при назначаването на прокурори, а прокурорската общност - при назначаването на съдии.

Това ще провокира да се стигне до единомислие в съответните колегии, така че те да застават зад издигнатите кандидатури при обсъждането в пленарния състав на ВСС тогава, когато този пленарен състав взима решение да предложи на президента назначаването на висш магистрат - било председател на висшия касационен съд, било то председател на административен съд, било то главен прокурор.
 
- Възможно ли е Плевнелиев да не е наясно с този механизъм или умишлено предлага на Радев да наруши конституционния ред?
- Президентът Плевнелиев би трябвало да е запознат с този механизъм - затова съм учуден, как той просто ей така предлага на президента Радев да откаже издаването на указ!

Освен това самият действащ президент показа, че е наясно с тази дълга и сложна процедура по издигането на кандидата за нов главен прокурор, която се развиваше повече от 4 месеца - внимателно подготвена от ВСС и с множество етапи.
 
- Които се случваха публично, пред очите на цялото общество!
- Да и президентът е наясно с всеки детайл от тази процедура.

Ако пленумът на ВСС предложи кандидатурата на Иван Гешев за главен прокурор, държавният глава вече е запознат с персоналните качества на този човек, с всички критики и добри думи, отправени към тази кандидатура - така че той би трябвало да е изградил свое отношение към тази кандидатура.

Освен това президентът направи обстойни консултации с научни среди, с неправителствени организации, още преди да е стартирала самата процедура за номинация.

Всичко, което се случи около тази номинация, беше извървяно стъпка по стъпка от ВСС и от самия президент. Всичко това предполага, че президентът има вече становище към кандидатурата, която ще бъде предложена на неговото внимание. Така че, президентът не може да бави този акт.
 
- Противниците на избора на Иван Гешев настояват президентът да се възползва от възможността да бави указа, тъй като няма указан срок за неговото издаване. Това възможно ли е и колко време може да се бави този указ?
- Може да бави, но с какво президентът ще обоснове своето забавяне – че не е наясно с кандидатурата или не е наясно с настроенията на обществото?

Противниците ѝ показват нервност - след като дотук не успяха да предотвратят номинацията и процедурата, която се разви през ВСС, оттук-нататък протестите им ще бъдат не пред сградата на Съдебната палата или на ВСС, а ще се преместят пред фонтана на президентството.

Евентуалното забавяне на указа ще даде възможност да се организира обществена съпротива за тази кандидатура, но това с нищо няма да промени нещата. Изборът ще бъде факт. 
 
- Чувам в различни среди как се развиват сценарии с цел да се оказва натиск на президента. Какво може да се случи оттук-нататък?
- Да, ще се правят опити да се въздейства върху президента като се упражни обществен натиск от протестърските среди, чиято основна цел се свежда до едно – борбата с главния прокурор, който и да е той.

От край време те свеждат съдебната реформа до едно-единствено нещо – битка с главния прокурор. Но това си е техен проблем, вероятно са водени от някакви политически приоритети, които следват и които нямат нищо общо с обществените интереси. Президентът няма защо да бави указа.

Той трябва да е наясно с предимствата и недостатъците на кандидатурата и ако приема предложението на ВСС, да издаде указ в рамките на седмица (Плевнелиев издаде указа за Цацаров в рамките на 24 часа -б.р ). Да, има конституционно право да върне, но не може просто да върне, трябва да изрази мотиви.

През 2017-а, когато Радев върна кандидатурата на съдия Георги Чолаков за председател на ВАС, той се мотивира чисто формално – ВСС предлага кандидатура в края на своя мандат, а президентът иска да чуе и мнението на новия състав на ВСС.

Радев не изрази мотиви във връзка с професионалните качества на кандидата, възражението му бе относно субекта, правещ предложението. В момента няма такъв проблем. Аргументите могат да бъдат единствено спрямо личността на предложения кандидат. И с това президентът трябва да е наясно.
 
- Критиците на избора отиват още по-далеч – те чертаят планове, че като не издаде Радев указ на Гешев, ще забави избора на новия главен прокурор и това може да бъде повод да внесе проект за промяна в конституцията.
- Президентът има това правомощие, но ми се струва, че всичко излиза отвъд границите на здравия разум. Представете си промяна в Конституцията с оглед на една-единствена личност, това не е ли вече извън границите на здравия разум?

„Иван Гешев да не бъде никога за главен прокурор“ - това ли ще гласи текстът? Или президентът ще предложи нова процедура за издигане и номиниране на главен прокурор? Това ще е промяна на главата в Конституцията за съдебната власт, но това изисква свикване на Велико народно събрание. Това е вече абсурдно!
 
- Защо е този неистов стремеж изборът На Иван Гешев да бъде блокиран?
- Не знам, не го разбирам. Очевидно, действат на принципа на Катон Стари „Картаген трябва да бъде разрушен“!
 
- Не е ли страх от възмездие?
- Не бих казал. Избираме някакъв враг и започваме да плюем по него с всички сили, до изтощение. Това е контрапродуктивно за една демократична правова държава.
 
- Но в последните 4 месеца бяхме свидетели на неистова площадна битка с този избор, на която за съжаление бившия държавен глава приглася! 
- Мисля, че при така възприетата процедура и други кандидати да бяха номинирани и към тях можеше да се подходи с ярост, злоба и непрестанни атаки.

Тази игра може да се приложи спрямо различни кандидати от различни страни, но с еднакъв успех. Така че накрая да се окаже, че в съдебната власт – било в средите на съдиите или на прокурорите - никой да не иска неговата кандидатура да бъде номинирана и да участва в такава процедура. В състояние сме и да стигнем дотам, за съжаление.
 
- Това е много страшно, защото означава, че сме подвластни на унищожителния синдром. Очаквате ли обществени размествания на пластовете след избора на Иван Гешев?
- Нека той стане факт, ще изчакаме решението на ВСС. Не очаквам обществени катаклизми, Прокуратурата ще продължи да действа.

Ние сведохме Прокуратурата до фигурата на главния прокурор, което също е погрешно. В Прокуратурата работят много хора и по-голямата част, доколкото имам поглед, съвестно си изпълняват функциите.
 
- Ще остане една „креслива” група, която ще се мести от едно място на друго в София, следвайки някакви свои, лични интереси, така ли?
- Да, така ми се струва. Тази група иска да има враг, с когото да води борба „на живот и смърт“, това е!