Колкото и да е невероятно, на пръв поглед този въпрос лека полека започва да изплува. В условията на задълбочаваща се криза все по-видимо става, че някои от решенията се вземат „на пожар”, не винаги са добре обмислени и много често се налага да бъдат променяни. А това вреди на имиджа на депутатите и на авторитета на партията като цяло.
Примерите не са един и два. Скандалното указание на НАП с двойните осигуровки на едноличните търговци и самоосигуряващи се собственици на малки фирми буквално взриви дребния бизнес и накара шефа на НАП Красимир Стефанов да признае, че от агенцията са подходили &bdquo;твърде фискално&rdquo;. То засягаше около 200 000 фирми и е трудно за вярване, че за &bdquo;подхода&rdquo; не е знаел премиерът. В същото време в разгара на протестите председателят на бюджетната комисия Менда Стоянова от ГЕРБ призна, че въпросът е спорен и указанието едва ли ще бъде приведено в действие. Както и стана.<br /> <br /> Двата процента увеличение на здравните вноски също изглеждаха паническа мярка. И също така от ГЕРБ (отново Менда Стоянова) предупредиха, че решението на Министерския съвет може и да не мине в парламента. Тя направо заяви, че изобщо е спорно дали парите на Здравната каса трябва да се увеличат с 300-350 милиона лева, както предлагаше Дянков. От кабинета започнаха трескаво да търсят нови варианти, един от които бе служителите в бюджетната сфера да започнат да си плащат здравните вноски както всички останали българи. Това изглежда по-справедливо и логично, но пак ни връща към усещането, че нещата при Борисов стават по-добре от втори опит. <br /> <br /> Показателно е решението на Изпълнителната комисия на ГЕРБ от вечерта на 9 март по случая с публикуваната стенограма от разговора Първанов-Дянков. Тогава от партията препоръчаха на парламентарната група да внесе искане в парламента за започване на процедура по отстраняване от поста на президента Георги Първанов, въпреки несъгласието на собствения си лидер. <br /> <br /> &bdquo;Опитах се да повлияя както първия път, но партията е категорична, че подобно поведение не може да се търпи&rdquo;, коментира по-късно Борисов, като заяви, че има по-важна работа &ndash; да строи магистрали и да решава проблемите на хората и не смята да си хаби енергията за подобни спорове за импийчмънт.<br /> <br /> Това може да е част от политическия театър, но трудно може да се допусне, че Борисов и партията му могат да имат различия по скандал, който разтресе държавата в момент на задълбочаваща се криза. <br /> <br /> Сред депутатите на управляващите се породи сериозно недоволство от пазарлъците между президента и премиера около несъгласието на Първанов с някои законопроекти и особено Закона за отбраната, когато трябваше да изпълняват указанията на своя лидер почти като в казарма. Още тогава депутати изразиха недоумение от прекалено затоплените отношения между държавния глава и министър-председателя. В началото на февруари след среща на двамата държавници при президента, Първанов обяви, че няма да подпише указа за Закона за отбраната и този за митингите, и ги връща обратно в парламента. Премиерът Борисов пък обеща, че мнозинството ще коригира спорните текстове съобразно забележките на държавния глава, като дори се извини, че заради прекомерна ангажираност e изпуснал дебатите в Народното събрание.<br /> <br /> Глухо недоволство породи дори мекушавото решение за &bdquo;мекия&rdquo; вариант на закона против тютюнопушенето на обществени места. Въпреки, че Борисов даде ясен знак за неговото прилагане, част от депутатите от ГЕРБ запазиха мнението си, че това е нередно и че премиерът се поддава на обществен натиск, въпреки че дори част от пушачите се обявиха за забрана на тютюнопушенето на обществени места. <br /> <br /> Това обаче все още са само конкретни и изолирани примери. Проблемът ще се появи истински, ако в парламентарната група и партията започнат да изразяват съмнения по основни въпроси от политиката на ГЕРБ в условията на криза. Вчера например в свой анализ &bdquo;Ройтерс&rdquo; предупреди, че политиката на българското правителство може да доведе до застой. Агенцията напомни, че правителството се огънало пред нарастващото недоволство в обществото и замразило плановете за радикални реформи в здравеопазването, включително закриване на неефективните лечебни заведения и планираното увеличаване на пенсионната възраст. &bdquo;С изключение на съкращаването на известен брой служители в министерствата, в данъчните и митническите служби, до момента София не е предприела сериозни реформи в надутия публичен сектор, както беше обещала&rdquo;, твърди световната агенция. <br /> <br /> За момента няма знаци за принципни несъгласия на депутатите и актива на ГЕРБ с основни подходи при реализиране на програмата на партията и конкретно на нейната антикризисна част. Но на фона на задълбочаващата се криза все по-често от независими експерти и анализатори се чуват упреци за непоследователност и честа смяна на позициите. Въпросът е дали и докога в партията безусловно ще продължат да танцуват политическия валс &bdquo;Две напред, едно назад&rdquo;.<br /> <br /> <i><b>Евгени Петров, БЛИЦ<br /> </b></i>