ЗАБРАВЕНИ ЛЮБИМЦИ

Тя е единствената жена-летец в света, която приземи при екстремни условия тежък пътнически самолет на лондонското летище ^Хийтроу^

Преди пет години завинаги ^остана на небето^ първата българка, издигнала се до командир на пътнически самолет. Мария Атанасова от 1953-та до 1974г. лети като пилот и командир на ^ЛИ-2^, ^ИЛ-14^, ^ИЛ-18^, ^ТУ-134^ по маршрутите на БГА ^Балкан^. Сдържана, волева, немногословна, тя не приличаше на своята колежка Роза Георгиева, пилот от правителствения авиотряд 28, която се славеше като бохемка, и в края на живота си написа пикантни мемоари за времето, когато е превозвала по въздуха червените величия.
За Мария се знае, че е единствената жена-летец в света, приземила тежък пътнически турбовитлов самолет ^ИЛ-18^ на лондонското летище ^Хийтроу^ със 73 пътници на борда. Въпреки славата, тя упорито странеше от светската суета. Няколко години преди смъртта си се засели в дивото родопско селце Солища и съвсем сама построи двуетажната си къща.
Ллюбимото й хоби бе да събира камъни. ^Бижуто^ в колекцията й беше тракийски оброчен камък, намерен в местната река. Нарекла го ^Слънчевият камък^, но за съжаление водата го отнесла, преди да успее да го прибере в двора.
Последните придобивки на уникалната нашенка бяха два огромни къса с желязна руда в тях. Според Мария те станали причина съседката й Шинка да се обърне с колата си близо до тези камънаците. Изкщлючително силното магнитно поле въздействало и върху автомобилите, и върху психиката на шофьорите. Те получавали халюцинации и се отклонявали от ^правия път^.
Като дългогодишен летец самата тя често се е сблъсквала с природните стихии и феномени.
Кацала е в какви ли не условия - на сняг, само с един работещ двигател... Особено опасно било навлизането в буреносен облак. Точно до кабината проблеснала мълния. И помощник-пилотът изведнъж започнал да дрънка, че това били извънземни. ^Бих му един як машар да се опомни^, признава въздушната фурия. После обаче видяла очите му - човекът бил напарво ослепен от силната светлина. След кацане Мария веднага провела оперативка, за да обясни на подчинените си мъже, че трябва да затворят очи, щом чуят грохот.
Физиката и психиката на Мария Атанасова останаха железни до последно. Нищо, че никога не е спазвала режим, а е имала нечовешки натоварвания. Не знаеше какво е лекарство, пиеше само билки. Познаваше отлично целебните треви и сама вареше отвари за цялата си рода. Не избягваше обаче алкохола. Чашка-две хубаво вино или домашна ракия я вдъхновяваха да се отдаде на спомените. Но тя не беше човек, който обича да гледа назад. ^А само напред - по-точно напред и малко нагоре^, уточняваше първата нашенка, ^издигнала^ се до командир на пътнически реактивен самолет.

Каролина ВОЙНОВА

ДОСИЕ

Първата жена в света, участвала в боен полет, е българката Райна Касабова. Това историческо събитие става в края на октомври 1912 г. със самолет “Воазен” с командир поручик Стефан Калинов и механик Илия Младенов. Полетът продължава 43 минути. От самолета Райна хвърля позиви - призив за спиране на кръвопролитията - над позициите на противника в Одрин. 

Първият полет на жена на безмоторен самолет в България е изпълнен от Мария Стефанова-Маркова. Първия си изпит за безмоторен летец тя взема на 24.VII.1938 г. на самолет “Цьоглинг”- 33. Мария Маркова притежава личен картон като летец безмоторник Х 66/1938 г. и летателна книжка Х 42/1938 г. 

Първата жена-летец, излетяла самостоятелно на моторен самолет, е Мария Богданова Недялкова. Това събитие за българската авиация се осъществява на 04.IX.1947 г. Последвана е от Теофана Крил (7.IХ.) и Дора Василева Мочкова (13.IХ.). 

Първата жена-пилот на военен реактивен самолет е Емилия Гърбова. Тя е летяла 30 години във военната и спортната авиация, изпълнила е 12 321 полета с 3450 часа, военен летец инструктор I клас. Емилия Гърбова е обучила летци, с които може да се изгради цяла авиационна база.