Някога бляскавото бъдеще на Airbus A380 изглежда несигурно, след като трета сериозна повреда на двигателя принуди самолет на Air France да направи извънредно кацане миналия уикенд, пише Daily Telegraph.

Подобен инцидент се случи през 2010 г. с полет на Qantas с Airbus A380 от Сингапур за Сидни, а не толкова сериозен проблем с двигателя стана причина друг полет на Qantas от Лос Анджелис за Мелбърн да се върне обратно през май тази година.

На всичкото отгоре през декември м. г. Airbus получи тежък удар след съобщението, че е била принудена на отложи доставката на 12 самолета А380 за най-големия си клиент Emirates в идните две години заради проблем с двигателите Rolls Royce.

Само няколко дни по-късно компанията съобщи, че поръчка на сто самолета от Iran Air не е включвала нито един А380, тъй като авиокомпанията е предпочела по-малки модели. При представянето на самолета през 2005 г. беше обявено, че това е началото на нова ера в полетите на дълги разстояния – той е не само най-големият, но и най-екологичният и най-тихият самолет в света.

Но поръчките в последно време рязко намаляха, а изглежда, че големите самолети не винаги са по-добри за превозване на все по-големия брой пътници в небето. Възможно ли е новите проблеми на Airbus A380 да са последният пирон в ковчега?

Какво се случи с полета на Air France?

Миналата събота, по време на полет на Air France от Париж до Лос Анджелис, пътниците съобщиха, че са чули силен трясък, последван от вибрации, които разтресли кабината за 20 минути. Един от пътниците, Даниел МакНийли, сподели, че хората на седалките до прозореца твърдели, че целият двигател се е взривил, превръщайки се „в гигантска огнена топка“.

До кацането на А380 на канадско военно летище в Гууз бей, Нюфаундленд, обтекателят, покриващ един от четирите двигателя на самолета, бил напълно разкъсан.

Американският производител Engine Alliance, който доставил двигателя за конкретния самолет на Air France, съобщи, че работи с разследващите органи, за да установи причината за повредата. Френската следствена служба BEA потвърди вчера, че основният вентилатор на двигателя и входовият отвор са се отделили.

Нито един от 520-те пътници на борда на самолета не пострада.

Предишни инциденти

Принудителното кацане на Air France съживи спомените за повредата на двигателя на A380 на Qantas, този път производство на Rolls-Royce, малко след излитането от Сингапур през 2010 г. При сходни обстоятелства самолетът, пътуващ към Сидни с 459 души на борда, трябвало да се върне, след като пътниците чули силен трясък и видели дим и искри да излизат от двигателя.

След кацането стана ясно, че обвивката на втория двигател на самолета липсвала, а части от долната страна на самолета били почернели. Разследването установи, че причина за повредата е изтичане от изпускателната тръба.

Инцидент имаше и през май тази година, когато самолет А380 на Qantas от Лос Анджелис за Мелбърн беше принуден да се върне два часа след началото на полета. Qantas съобщи, че причината е „необичайни индикации на двигателя“. Отново самолетът се приземи успешно и отново започна да извършва полети няколко дни по-късно.

А380 не е имал инцидент с жертви, откакто влезе в експлоатация преди 12 години и всички инциденти, свързани с повреди на двигателя завършиха с напълно безопасно кацане.

Намаляващи продажби

Когато новият А380, най-големият пътнически самолет, създаван някога, за първи път се появи в небето на 27 април 2005 г., събитието беше отбелязано с много фанфари. На фона на все по-големия брой маршрути и пътници, самолетът с рекорден капацитет от 853 места (заради конфигурацията на седалките обаче той никога не е летял с толкова много хора на борда) изглеждаше като играч, който ще промени правилата на играта.

Но историята на авиацията помни множество провали. Примерът с Concorde е един от най-емблематичните провали. През юли тази година, след серия от възходи и падения, Airbus обяви, че намалява драстично броя на самолетите А380, които ще произвежда в бъдеще.

При обявяването на резултатите си за полугодието паневропейската компания съобщи, че „предвид настоящото положение с поръчките“ доставките на А380 ще бъдат намалени до едва осем през 2019 г.

На миналогодишното авиоизложение във Фарнбъроу компанията обяви, че ще намали производството до едва 12 самолета на година до 2018 г. спрямо 27 предишната година. Анализатори в авиоиндустрията отдавна твърдят, че програмата А380 е нежизнеспособна, тъй като огромните разходи за поддръжката на толкова голям самолет са били подценени.

Директният конкурент на А380, Boeing 747-8 изглежда следва същия път – миналата година той намали производството на модела си наполовина.

Поглед в бъдещето

Но картината не е толкова мрачна за А380, поне не и засега. Множество самолети на Airbus и Boeing продължават да кръстосват небето. Но по-малки, по-ефективни откъм разход на гориво самолети с двоен двигател се оказват по-популярни отвсякога.

Boeing 737, например, модел с два двигателя и тесен корпус с капацитет за летене на кратки и средни разстояния, направи дебюта си през 1967 г. и се оказа най-продавания пътнически самолет в историята с над 9600 доставки до момента.

А320 на Airbus, който е със сходни характеристики, е толкова добър, че според компанията той излита или каца някъде по света на всеки две секунди.

Авиокомпанията е създадена през 1984 г. и първият самолет влиза в експлоатация за първи път четири години по-късно при Air France. Оттогава той е получил над 13 000 поръчки. Последната версия А320neo до момента е поръчана от 70 авиокомпании, което го превръща в най-бързо продавания пътнически самолет в историята.