Астрономи с точност определиха как се е оформила и еволюирала нашата галактика Млечния път в ранния и юношеския си етап, използвайки данни, получени от китайския телескоп LAMOST и сателита Gaia на Европейската космическа агенция.

В резултатите от проучването, публикувани в четвъртък в сп.“ Nature“, с много голяма точност се съобщава за възрастта на около 250 000 субгигантски звезди, което показва, че образуването на стария дебел диск на галактиката е започнало преди приблизително 13 милиарда години, само 800 милиона години след Големия взрив.

Сян Маошън и Ханс-Уолтър Рикс от Института по астрономия анализират милиони звездни спектри, наблюдавани от LAMOST, както и местоположението и движението на 1,4 милиарда звезди, предоставени от Gaia. Откритията им показват, че разрастването на галактиката може да бъде разделено на два периода – по-ранния от преди 13 милиарда години до 8 милиона години, когато се оформят звездният ореол и дебелият диск, и по-късен, когато се формира тънкият диск.

Повечето от звездите в дебелия диск са се образували преди около 11 милиона години, когато останките от галактиката джудже се сливат с нашата и добавят поне осем кълбовидни купола заедно с 50 милиарда слънчеви маси от звезди, газ и тъмна материя.

"Възрастта, съставът и движението на тези звезди са знак за динамичните процеси във формирането на нашата галактика“, посочват астрономите.