НАСА кръсти астероид на българския учен Светослав Александров. Небесното тяло носи номерацията и названието (91335) Александров.

На въпрос на „Телеграф“ дали е от онези космически обекти, които са потенциално опасни за нашата планета, ученият отговори, че няма такъв шанс. И допълни: „Няма да се сближи със Земята“.

На много километри

(91335) Александров е с големина малко повече от километър, обясни още ученият. „Астероидът, който е кръстен на мен, е в Големия астероиден пояс. По размер е сравнително голям - между 1 и 1,4 км. Догодина може да се наблюдава с телескопична техника. Но няма да се сближи на опасно със Земята. Една от задачите на проекта ни е да откриваме потенциално опасни обекти, които ще се сближат със Земята“.

(91335) Александров е открит от обсерваторията в Каталина, щата Аризона, още през 1999 г., но едва сега получава името на българския учен. Това е много дълъг процес и отнема десетилетия.

Занимава се с водорасли

„Работя в БАН, занимавам се с водорасли, с еволюция на растенията, произхода на живота. Повечето хора, когато чуят за еволюция, си представят астролопитека или динозаврите, а това са скорошни неща от геологична гледна точка. Приматите са се появили само преди 55 милиона години, а Земята е на 4,5 милиарда“, обясни пред „Телеграф“ Светослав Александров.

Той добави, че астероидите са много благодатни за проучвания, защото те са се образували преди милиарди години и тъй като нямат атмосфера, са запазили в почти автентичен вид това, което е било в ранните етапи от формирането на Слънчевата система. Именно тези негови проучвания са навели експертите от НАСА да кръстят на Светослав астероида.

Той е поредният българин, на когото има кръстен астероид. Да припомним, че и прочутият диригент Йордан Камджалов също е дал името си на астероид. Названието на самата ни страна носи малка планета – 2575 България.