Изследователски екип на НАСА откри пещера на Луната, която винаги поддържа температура от +17 °C. Това може да стане идеалното място за създаване на лунна база за астронавти, съобщава Ройтерс, позовавайки се на правителствена информация на САЩ, която финансира космическата програма.

На 16 ноември НАСА изстреля ракетата-носител Space Launch System (SLS), носеща космическия кораб Orion до Луната, първата стъпка за мисията Artemis.

Тази космическа програма на НАСА за кацане на астронавти на земния спътник и Марс стартира през 2017 г., като първоначалната цел е била комерсиален добив на Луната.

През 2019 г. НАСА публикува и подробен план за програмата Artemis. Тя възнамерява да създаде постоянно населено селище на Луната и така да постави основата за изследване на Марс.

На първия етап от мисията се предвижда извършване на полети около Луната без екипаж, след което астронавтите да бъдат приземени на естествения спътник на Земята. Целта е да се установят редовни полети до Луната и да се създаде лунна инфраструктура.

"Издигаме се обратно към Луната и отвъд", каза тогава говорителят на НАСА при издигането на Space Launch System в 1:47 ч. местно време.

Луната – едно негостоприемно място

Намирането на безопасно място за създаване на база е от съществено значение за плановете на НАСА да изследва Луната, която е изключително негостоприемно място. Температурата на повърхността варира от -180 ºС през нощта до +130 ºС през деня .

Тъй като Луната няма магнитно поле, астронавтите ще бъдат изложени на радиация, която е 200 пъти по-силна от тази на Земята. Поради липсата на атмосфера, метеоритите имат по-голяма ударна сила и скорост отколкото на Земята, което е другата заплаха.

Лунният цикъл ден-нощ продължава почти 30 земни дни, така че астронавтите също ще трябва да свикнат с 15 дни тъмнина и 15 дни светлина.

Подземни тунели от лава могат да смекчат трудните условия

Тръбите от лава са подземни тунели, образували се преди повече от 2 милиарда години, когато на Луната е имало вулкани. От 2009 г. насам астрономите са открили 16 ями на повърхността на Луната, които са се образували, когато покривите на лавовите тръби са се срутили.

Бъдещите астронавти биха могли да получат достъп до тръбата през ямата и да построят база в пещерата. Това би ги предпазило от космическа радиация и метеорити, както и би им осигурило директен достъп до лунната повърхност.

Тръбната основа от лава също ще помогне на астронавтите да избегнат огромни температурни колебания. Изследователите са използвали компютърни модели и данни събрани от термалната камера на борда на орбитата на НАСА и са установили, че температурата в сенчестата част на лунната яма е около 17 º C през целия месечен цикъл "ден-нощ".

Учените смятат, че този показател се дължи на факта, че навесът над ямата не позволява на пространството под него да се нагрява твърде много през деня, а през нощта пази топлината, излъчвана от него.

Ще е трудно да се влиза в дупката и да се излиза от нея – дъното й се намира на дълбочина 100 м. под повърхността на Луната, което е сравнимо с височината на 30-етажна сграда.

Но ако НАСА успее да разбере как да го направи, астронавтите няма да трябва да губят енергия за системи за контрол на климата, които все още не са изобретени за бъдещата лунна база.

Съавторът на изследването Дейвид Пейдж подчертава : „Хората са еволюирали, живеейки в пещери. Можем да се върнем към това, ако живеем на Луната.“

Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук