Изкуствовед твърди, че е открил рисунка с червена креда от Микеланджело, която е подготовка за детайл от фреска в Сикстинската капела (1508 – 1512) във Ватикана.

Пол Йоанидес, почетен професор по история на изкуството в Университета в Кеймбридж и един от водещите световни авторитети по творчеството на Микеланджело, ще публикува изследване в научното списание Burlington Magazine през март. Скицата е на гол мъж, гледан в гръб.

Други експерти в областта все още очакват да видят рисунката с очите си, преди да дадат оценка, пише The Art Newspaper. Скицата е публикувана от The Guardian.

До 1500 лева Бонус за Онлайн Казино Игри! Бонусите са важни!

Размерът на рисунката е 15,9×19,3 сантиметра и е изпълнена с червена креда. Тя се отнася за една от фигурите, борещи се със змии, падащи от небето, в сцена, основана на евангелския разказ „Поклонението на медната змия“. Скицата е от 1512 г. – това е периодът, когато Микеланджело вече завършва работата по купола на Сикстинската капела.

 „За художник от величината на Микеланджело […] всяко ново откритие носи известно вълнение. Но това е рисунка на Микеланджело за един от най-великите шедьоври на западното изкуство“, казва Йоанидес.

Мъжката фигура в скицата е показана от друг ъгъл в окончателния рисуван вариант. „Разглеждайки рисунката, човек би предположил, че фигурата е предназначена да се вижда хоризонтално, но не е. Предвидено е да се гледа завъртяна на 90 градуса по часовниковата стрелка. Поставете двете изображения едно до друго и ето го. Веднъж разгледана, е очевидно, че рисунката е подготвителна за тази фигура“, казва Йоанидес.

Скицата се появява, след като нейният собственик, анонимен европейски колекционер, изпраща снимка на Йоанидес чрез посредник. Творбата става частна собственост през 2014 г., когато била приписана на Росо Фиорентино, последовател на Микеланджело от XVI век. На произведението са отбелязани колекционерски знаци като "JCR", отнасящи се до познавача и художник от XIX век сър Джон Чарлз Робинсън.

Йоанидес твърди, че още преди това се е натъквал на скицата – виждал е нейна снимка с лошо качество в един от архивите в Лондон: „Мислено я маркирах като „интересна“. Беше интригуващо да изучавам рисунката в плът и да стигна до заключението, че това наистина е Микеланджело.“

Той добавя: „Въпреки върховните познания на Микеланджело за мъжката анатомия в рисунката има неточности. Това е почти невъзможна поза за човешкото тяло, лявото бедро е твърде дълго, а прешлените са изобразени като особени блокове“.

Отбелязвайки, че Микеланджело представя гръбначния стълб по подобен начин и другаде, той добавя: „Тази оценка на хирурга Франсис Уелс потвърждава липсата на загриженост на Микеланджело за точността на скелета и мускулите… […] Микеланджело е мислил за динамичното изразяване, а не за анатомичната точност“.

Микеланджело ди Лудовико Буонароти Симони е един от най-известните и талантливи художници, скулптори, майстори не само на Високия ренесанс, но и на цялата европейска история на изкуството. За своите 88 години той прави истинска революция в скулптурата и оставя невероятно творческо наследство.

Но най-голяма слава на художника му носи рисуването на купола и на сцената "Страшният съд" в Сикстинската капела във Ватикана. Храмът носи името на папа Сикст IV, който поръчва възстановяване на старата Капела Магна.

Други скици, изпълнени с червена креда и свързани с работата на Микеланджело в Сикстинската капела, може да се видят в колекцията на музея Ашмол в Оксфорд.

Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук