Щурмовикът-бомбардировач Су-25 макар и да не се намира в челото на техническия прогрес, все още продължава да се използва в целия свят, пише National Interest. Основна причина за неговата популярност е в това, че самолетът е практичен и ефективен избор за нанасяне на удар по земни цели, отбелязва изданието.
Серийното производство на Су-25 започва през 1978 г. Той е предназначен за „титаничната схватка между страните от Варшавския договор и сухопътните сири на НАТО”, затова е способен да лети на малка височина и по-бавно, за да наблюдава бойното поле и ефективно да нанася удари.

За далекобойните зенитни системи на НАТО ниско летящият Су-25 би бил неуязвим, но не и за зенитните оръдия и картечници на бойното поле. Затова кабината на самолета представлява „бронирана вана”: дебелината около кабината е от 10 до 25 мм. Броня защитава горивните резервоари и системите за резервно управление.

В резултат, пише NI, за своята богата кариера Су-25 са оцелявали след твърде сериозни повреди.

В Русия щурмовикът бе подложен на сериозна модернизация. Су-25СМ е снабден с нова система за спътникова навигация и система за насочване. Подобрена е бордната електроника, появиха се индикатори на челното стъкло, приемник за предупреждаване за радиолокационно облъчване. Су-25СМ може да бъде снабден с управляема ракета с малка далечина и с бомби с лазерно насочване.

Су-25 е участвал в много конфликти в целия свят – от Афганистан и локалните конфликти в постсъветското пространство до Ирак, Етиопия и Судан. През 2015 г. Русия използва модернизираните Су-25СМ по време на операцията в Сирия. Според наблюдатели, именно тези щурмовици най-добре от всички се справяли със задачата за близка авиационна поддръжка, извършвайки около 1600 бойни полета.

„Да се възхищавате от високите показатели на МиГ-29 или F-22 Raptor е занимателно, обаче не толкова ефективните Су-25 оказаха много по-голямо влияние на широк спектър от конфликти” - отбеляза NI.

Богатият боен опит от Су-25 показва, че използването на тези щурмовици изисква ефективно потушаване на ПВО на противника и радиоелектронно противодействие. Въпреки това способните да оцеляват под огъня на противника самолети се ползват с повишено търсене по целия свят, се казва в публикацията.

БЕЛЕЖКА ОТ БЛИЦ:

Щурмовите самолети Су-25 все още са на въоръжение в българските ВВС. Началните полети с тях бяха на 24 октомври 1986 г. Първи излетя полковник (с юридическо образование) Тома Ковачев, същия ден навърши 57 г. Последва го бъдещият генерал Иван Дочев. Третият също беше рожденик – полковник Диньо Вълев, навърши 46 г. После летяха още много години.

Редакторът от БЛИЦ е свидетел как американски експерти почукваха бронята на щурмовици в Безмер и питаха: „За какво ви са тези летящи танкове?”