Настъпи една галимация напоследък покрай изказванията на Емил Джасим от “Да, България”. В свое видео той обяснява колко сме заблудени всички по история, може да го видите в мрежата. Надигна се сериозно възмущение от думите му, защото повечето българи се възмущават, когато слушат глупости. Особено за Левски, цар Симеон Велики и отец Паисий, едни от най-важните и светли образи в историята ни. И сега една малка, но звучна и спретната група от самопровъзгласени интелигенти вият на умряло как не сме разбрали добрия Джасим и колко сме прости ние, българите. Колко добър историк и учител бил той, а ние - ретроградни, тъпи провинциалисти. Може и така да е, не знам. Знам обаче, че Джасим е малограмотен.
Той твърди, че България на три морета ставало само за тениска, не за история. Общо 22 години сме имали такава България, така че тоя цар Симеон да си го носим знаете къде.

Ако беше отворил картата на Екзархията, бая след онзи цар Симеон е, щеше да види, че пак България е на три морета. И това е след 200 години византийско, 500 години османско иго и още толкова разпокъсвания, войни и разделения. Абе 1000 години по-късно е тази карта, а виж ти - пак на три морета. За съжаление, границите ги прекрояват великите сили, така че тези земи днес не са български като територия. Но дори султанът признава, че са български по население. Интересно ми е какво биха казали тези модерни, светски интелектуалци на бежанците от Тракия, че не са българи ли?

След това обяснява - а залата се радва, пляска, абе, голям купон е с тоя Джасим - колко сме зле, щом мислим отец Паисий за старец. И прави игра с публиката, вика - извадете два лева, а сега вижте там кога е роден и умрял Паисий, какъв старец бе, селяни, прости? Не казва селяни прости, то се подразбира, той пишел шестици на всяко дете, което се досещало за тая смешка.

Щото Паисий бил умрял на 51 години, а като писал историята, бил даже на 40, радва се на откритието си Джасим. Ама радост, ви казвам, ама подигравки, как не го смятал, как го помнел наизуст, то автоирония, то фин хумор...

Средната продължителност на живота в края на отоманската империя е 49 години. Ако този велик учител по история - щото това работи Джасим, беше прочел “Записките”, щеше да види как Захари обяснява за старец на 40 години. В 4-а глава е, да не се лута, го казвам. Ако беше поне в гугъл проверил това за средната продължителност, щеше да знае, че Паисий е старец по онези стандарти. Ако знаеше нещичко за старчеството в православието, щеше да разбере колко почетно е това определение. И т. н., има ли смисъл да обясняваме?

За Левски, дето бил лайно според негови близки, не ми се и говори. Аз такива близки нямам, дето децата им наричат Апостола лайно. За самия Джасим бил комикс, супергерой с домашен любимец лъв. Сиреч, грешно го възприемаме, никакъв Левски не е, даже бил дебел. Не каза, че Левски е кръстен на домашния си любимец, но близо беше. Но иначе е лайно според дечицата на неговите дружки. Да му имам приятелите.

Така че проблемът не е, че Джасим се подиграва с историята, с националните герои. При тях само с Прокопиев е забранено да се подиграваш, с друго всичко може. Е, и с Огнян Донев не бива. Виж, с Пеевски е задължително мимимум 27 пъти дневно, да изкараш надника. С Левски, Паисий и цар Симеон може по-рядко. Те са умрели, гък не могат да им кажат. Пък и някой лев от фондациите вадят хората, разбирам ги.

Той си спазва правилата, такава им е работата. Проблемът е, че са неграмотни там, щото гледам, че бая му се радват на глупостите. Паисий бил млад, цялата им партия дружно се кикоти и гледа със снизхождение на нас, простите, дето го мислим за стар. Ега си интелектуалната Джомолунгма, дето изкачиха тия.

Очакваме продължението - Ботев е пияница, Стамболов изрод, абе още могат, не са дали всичко от себе си.

Накрая бих искал да кажа за църквата ,,Св. Никола” в Елена, която този историк ни дава за пример, колко е било лесно и приятно в отоманската империя за българите, той буквално казва: Ако е нетолерантна тази империя, би ли позволила това?

Трябваше само да отвори историята на тази църква - опожарена от кърджалиите, възстановена тайно, вкопана в земята, за да не дразни властта, после дори я мажат с вар, че да не изглежда като църква, да не я съборят пак. Има го и това, не е тайна история. Историкът Джасим го е пропуснал.

Пропуснал е и да я покаже тази църква. Уж я дава за пример, пък дори не я виждаме. Щото отвън църквата прилича на бункер, вкопана в земята и с дебели стени поради прочутата османска толерантност.

Между другото, либералната му империя започва да отменя робството чак през 1830 г. с указ на султана. За Балканите ферманът е от 1858 г. А през 1871 г. вкарват дори текст в закона - една година затвор за този, който търгува с роби. Щото търгували с роби. И не трябва да си историк, за да го знаеш, пише го и тук, в нета. Та какво точно преподаваше този човек?

Всъщност, ако си спомняте 11-а глава в романа на Вазов, “Радини вълнения”, ще се сетите, че и Кириак Стефчов изпитва ученици. Точно по история. Дето се вика, имаме опит вече с такива.

*Коментарът е за в. "24 часа"