1500 са фирмите с лиценз за обществен превоз, които ще попаднат в обхвата на системата „бонус-малус“. Преди няколко години те са били 3000, а превозващите товари са 20 000.

Заради въвеждането на „бонус-малус“ броят им може отново да се свие, каза за „Монитор“ Магдалена Милтенова от Конфедерацията на автобусните превозвачи.

„Браншът страда от недостиг на служители, а по-голямата част от фирмите, обслужващи общините, имат договори с тях и няма как да променят цените. Това ще доведе до фалити и прекратени обществени поръчки“, прогнозира Милтенова.

Отливът на служители ще е най-голям за населените места, до които линиите за обществен транспорт не са рентабилни. В момента за един автобус се плаща около 600 лв. застраховка „Гражданска отговорност“, а в повечето малки населени места собствениците им са с доходи от по 1000 лв., с която трябва да поддържат автобусите. Застраховката също може да скочи на хилядарка.

Излиза, че по-евтино е превозвачът да продаде автобуса си, отколкото да се опитва да заработва по някой лев с него. Повечето от линиите, които обслужват малките населени места, изкарват по-малко пари, отколкото струва една торта в сладкарницата.

„Една торта струва около 50 лв., толкова на ден прави и един автобус“, сравни Милтенова. Според нея единственият изход е поскъпването на билетите, но това ще удари потребителите на услугата.

Затова превозвачите готвят протест и са готови да спрат автобусите си от движение след месец. Една от причините за това е въвеждането на тол системата, както и липсата на мерки за справяне с нерегламентираните превози на пътници, добави Милтенова.

Междувременно вчера омбудсманът Диана Ковачева настоя да се даде повече време за обсъждане на концепцията за „бонус-малус“, тъй като в нея липсва пропорционалност между санкционирането и поощрението на водачите.