Пловдивският адвокат Тодор Кръстев с размишления във фейсбук относно обслужването по българското Черноморие:

Минаха повече от 30 години от промените, а българският бизнес от сферата на туризма и услугите, сякаш е застинал в началото на 80-те години на миналия век. Изумително е просто това, че не искат да се променят, а и не искат да се научат.

Всяка година, буквално всяка година, особено по Черноморието, се отчита отлив на български туристи, но не, не и не, няма земна сила, която да ги накара да променят поне пет-шест неща в дейността си и с това поне малко да се доближат до обслужването, не на Малдивите или Бахамите, а до най-обикновените и прозаични курорти в Гърция и Турция.

Да, наистина става въпрос за немного усилия, които трябва да се направят, но не искат и не искат. Например да се ликвидира отвратителното положение с паркирането. Няма как човек да почива пълноценно, когато или няма къде да си паркира колата, или ако намери, това да му струва колкото парите, които ще похарчи за детето си през цялата почивка. Паркингите са раздадени на разни момченца, които дерибействат и са превърнали това в сладък бизнес. Ами вземете им ги просто.

Второ, върнете плажовете на хората. Да, на хората. И там нещата са отвратителни. Всички са раздадени на концесия на някакви тъмни субекти, които се държат с плажуващите като служители на колекторска фирма.


Та, вземете ги, какво толкова. Направете като в Гърция - чадъри и шезлонги да се ползват срещу консумация. И няма да загубите, ще спечелите.

Трето, спрете с този отвратителен All Inclusive по хотелите. Или го направете наистина добър, или наистина го махнете.


Не може кюфтетата, които си консумирал на обед, да разбереш, че са се превърнали в супа топчета вечерта.

Четвърто, плащайте както трябва на хората си, по дяволите. Няма как да задържите персонал и да го развивате, като им давате пари колкото да преживеят.

И не на последно място - променете си манталитета. Разбирането ден година храни, не е работещо.


Научете се да мислите в перспектива, направете хората си не просто клиенти, а гости, приятели. Лигавете ги, обгрижвайте ги, накарайте ги да се почувстват специални и те задължително ще се върнат. Не знам защо всичко това им се вижда толкова трудно на нашите хотелиери и заетите в туристическия бизнес.