Зачестилите изследвания, проучвания и всякакъв подобен тип добре подплатени финансово оценки за определени онлайн медии, се превърнаха в добър повод да напомним – БЛИЦ отново е номер 1! За да не бъдем голословни, отбелязваме конкретни факти, които не би трябвало да са изненада за запознатите със съотношението на силите в глобалната мрежа.
Според абсолютно всички броячи &ndash; от българското &ldquo;Тиксо&rdquo; до набиращия все по-голяма скорост &ldquo;Гугъл Аналитикс&rdquo; БЛИЦ бие останалите информационни сайтове у нас в трите основни показатели &ndash; общ брой посещения, уникални посещения и импресии. През изминалия месец февруари новинарска агенция номер 1 достигна нови върхове &ndash; само на 28 февруари общият брой посещения според &ldquo;Гугъл Аналитикс&rdquo; са 184 749, уникалните - 95 420, а импресиите - 987 506!!! Още по-голямо е влиянието на БЛИЦ според &ldquo;Тиксо&rdquo;. Там общият брой посещения за февруари е 5 082 815, уникалните са 2 882 166, а импресиите - 24 804 359!<br /> <br /> За сравнение през същия период &ndash; сайтът 24chasa.bg, който се хвали с огромен екип от репортери, фотографи и какво ли още не, е регистрирал 2 775 311 уникални посетители, а импресиите са почти два пъти по-малко от тези на БЛИЦ &ndash; едва 13 844 709. Още по-назад в класирането пък са уж утвърдените на пръв поглед марки Dnevnik.bg и DarikNews.bg, а след тях се нареждат Standartnews.com, Trud.bg и News.bg...<br /> <br /> В същото време националното представително изследване на &bdquo;Сова Харис&rdquo;, поръчано и финансирано от фонд &ldquo;Научни изследвания&rdquo;, закопа сайта на bTV. Според данните на агенцията за интернет изследвания &ldquo;Гемиус&rdquo;, btv.bg обхваща 29.80 % от интернет аудиторията, според изследването на Васил Тончев пък посетителите на сайта на телевизията са 0,5 %. <br /> <br /> &ldquo;Ние само реализирахме терена на изследването. Направихме интервютата на базата на готови въпроси, подготвени от екипа, поръчал изследването&rdquo;, оправда собственикът на &ldquo;Сова Харис&rdquo; Васил Тончев странните резултати. За това агенцията е получили 10 000 лева от поръчителите на проучването фонд &ldquo;Научни изследвания&rdquo;.<br /> <br /> Според Тончев е напълно естествено <br /> <br /> <span style="color: rgb(128, 0, 0);"><strong>резултатите да не съвпадат с пазарните реалности, </strong></span><br /> <br /> защото отговорите изключително много зависят от начина на формулиране на въпроса. Например &ldquo;Кои вестници регулярно четете&rdquo; можело да означава както, че анкетираният чете един всекидневник веднъж в годината, така и веднъж всеки месец или пък си го купува всеки ден.<br /> <br /> По този начин от проекта &ldquo;Пресата в условията на интернет и новите медии&rdquo; излиза, че два от най-губещите по тираж и влияние всекидневници &ldquo;Труд&rdquo; и &ldquo;24 часа&rdquo; са лидери на медийния пазар, а много по-четеният &ldquo;България днес&rdquo; (на същата пресгрупа) е едва на 7-мо място с 8,3 % от аудиторията. &ldquo;ШОУ&rdquo; пък, който е с тираж от 160 000 броя, е десети с дял от 4,4 процента, след &ldquo;Преса&rdquo;, чийто тираж е малко над 30 000.<br /> <br /> &ldquo;В България няма одит бюро по тиражите, което реално да измери как една печатна медия стои на пазара. Изследването ни е представително и има за цел да покаже тенденциите на пазара в новите условия&rdquo;, категорична беше и Маргарита Пешева. <br /> <br /> Бившият член на СЕМ и преподавател по журналистика във Великотърновския университет изключително се възмути от очевидния факт, че проектът обслужва определени медии за сметка на други. &ldquo;Как може да твърдите, че ние, които сме университетски преподаватели, може да имаме някакви интереси?! От &ldquo;Сова Харис&rdquo; видяха въпросите и ги приеха без възражения. Ако са смятали, че те няма да доведат до желания резултат &ndash; очертаването на тенденция, имаха пълната свобода да ги променят. Защо не са го направили?&rdquo;, ядоса се Пешева на въпросите на &ldquo;ШОУ&rdquo;.<br /> <br /> Тя обясни, че изследването всъщност е <br /> <br /> <span style="color: rgb(128, 0, 0);"><strong>показало да колко са известни медийните марки, <br /> <br /> </strong></span>а не как те стоят в момента на пазара. <br /> <br /> Нито Маргарита Пешева, нито научният ръководител Милко Петров обаче можаха да обяснят разминаването в данните за сайта на най-популярната телевизия у нас.