Трудни времена за световната газова индустрия. Всъщност се случи това, което отдавна се предвиждаше - криза на свръхпроизводство поради несъответствие между макроикономическите нужди и необосновано завишено спешно предлагане.

Последствието беше почти пълна липса на търсене не само в Европа, но и в Азия, както и срив на цените.

В очакване на пускането на нови заводи за втечняване и износ в Съединените щати, тази тенденция е катастрофа.

Всеки нов терминал, всеки нов газов товар само влошава ситуацията. За това пише Bloomberg. 

Така доставките за Европа през март са намалели с 20% спрямо година по-рано и са достигнали най-ниското ниво от септември миналата година. 

Пренасищането с LNG, пристигащо в Азия през март, беше подпомогнато от липсата на търсене в Европа.

Търсенето в Азия ще спадне допълнително през второто тримесечие, тъй като тя остава по-чувствителен към цените пазар. 

Следователно търсенето на втечнено "синьо гориво" в Азия скочи след спада на цените.

Доставките през март до Азия са се увеличили с 12% на годишна база и са най-високите за месеца. Лидерите по растеж са Китай, Индия и Тайланд.

След това обаче започна отрезвяване и вълнението бързо премина поради пренасищане.

Покупките са намалели рязко.

Американските износители останаха без последната си надежда и са принудени да намалят производството и темповете на преработка на суровини за втечняване. 

Най-лошото в тази ситуация е, че тя ще продължи доста дълго време, поне няколко месеца. Доставчиците продължават да се надяват на горещо и сухо лято, което ще помогне за увеличаване на потреблението на енергия за климатизация, както и на есенния сезон за попълване на запасите.

Но във всеки случай това е твърде дълъг период, през който темповете на производство могат да бъдат загубени. 

Развиващите се страни виждат позитив в цялата тази ситуация - освобождава се пазарна ниша за опростени доставки на достъпна цена. Големите доставчици обаче не искат да се занимават с купувачи на „дребно“, с договори, които са непривлекателни в сравнение с мащабните доставки за ЕС и Азия.

Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук