Бизнесът с недвижими имоти традиционно привлича интереса на хора със свободен капитал, защото дава възможности за висока доходност с нисък риск. Но доходността е по-голяма, ако инвестициите се правят от хора с познания за пазара на имоти, т. е. от професионалисти.

С развитието на пазара ставаме свидетели на нов тип вложения – дялово участие в компании, управлявани от хора с дългогодишен професионален опит в сектора, коментира Таня Косева-Бошова, управляващ партньор в инвестиционна компания на пазара на имоти, цитирана от "Труд".

На пазара на офис площи се наблюдава стабилна активност. Обемите на отдадените площи за последните две години доказват устойчивото търсене на офиси. “Търсенето на нови качествени офис площи се поддържа от разрастването на компаниите, консолидацията на глобалните фирми, както и навлизането на нови компании в България.

Запитванията към проектите с отлична локация и изключителни технически параметри стартират още в начален етап на тяхното изграждане”, каза Таня Косева-Бошова.

Офис площите в строеж, планирани да бъдат завършени в периода 2019-2022 г., са 340 хил. кв. м. Това е и обемът на реалното предлагане на офиси. Най-голяма е концентрацията на офиси в строеж в района на бул. Цариградско шосе – 42%, зоната около Бизнес Парк София – 29%, и в района на Парадайз Център – 16%. Налице са и проекти, които вече са обявени, но няма конкретна информация кога и дали реално ще бъдат стартирани. Очаква се те да бъдат изградени след 2022 г.

Съпоставени обемите на търсене и предлагане показват, че пазарът е балансиран. Силното търсене поема голяма част от новопостроените сгради още в периода на тяхното изграждане. Решение за наемане на офис, взето на ранен етап на строителството, предоставя по-голям избор на наемателите и им позволява да участват активно в дизайна и подредбата на бъдещото си работно място.

“При избора на локация, големите международни компании анализират възможностите във всички райони на София – мащабът на града го позволява. Преди 10 години бул. “Цариградско шосе” започна да се развива като най-активната офис зона на столицата, а сега след разширението на метрото, трансформацията на индустриалните заводи в район Лозенец и откриването на мол в района се оформи най-новата бизнес дестинация на София – район “Хладилника”.

Облагородената среда превръща зоната в предпочитано място за живеене и работа. А големите компании все повече се съобразяват с желанията и нагласите на служителите си за местоположението на работното място”, каза Таня Косева-Бошова. Според нея съревнованието за квалифицирани специалисти е причина за все по-високите критерии и изисквания на компаниите при избора на сграда.

Мястото, което обитават, трябва да кореспондира с духа и ценностите на компанията. Предпочитат се сгради в райони с изградена инфраструктура и добри транспортни връзки.

Други важни аргументи за решението в коя сграда да се разположи офисът на една компания са репутацията на инвеститора, професионалният опит и финансовата обезпеченост, които гарантират качественото завършване на обекта.