Партерни жилища със собствен двор при новото строителство и апартаменти с големи тераси при старото са хитът сред купувачите. Повишен интерес има и към градски и селски къщи, пише "Труд". 

“Пандемията безспорно събуди у купувачите идеята да се сдобият с имот, който да им дава възможност за собствено пространство на открито. Тенденция за част от инвеститорите, още преди Covid периода, беше изграждането на проекти с партерни апартаменти с английски двор, вместо традиционните гаражи или малки търговски помещения.

В общия случай клиентите купуват имоти с възможно най-обширни тераси. През последните месеци отчитаме и ръст не само в запитванията, но и в реалния брой сключени сделки за къщи”, казва брокерът на имоти Юлияна Шехерова-Димитрова.

Този апартамент е само 32 кв.м., но беше преобразен

Хората с по-големи финансови възможности се насочват към къщи в градовете, които да бъдат техен основен дом. Хората, които търсят бюджетно решение, се насочват към селски къщи на разстояние до 50-100 км от големите градове. Те им осигуряват възможност да прекарват уикендите със семейството, а ако работят от дома си, в селските къщи може да остават и през седмицата.

Представителите на милениал поколението отдавна са сред ключовите купувачи на жилища в големите градове. Днес вече виждаме и хора от т. нар. Z поколение - хора на около 25-годишна възраст.

“Това са много млади хора, IT специалисти, програмисти, софтуерни инженери, анализатори на данни. Обичайно работят за чуждестранни клиенти или в международни компании. Тези професии не са пряко зависи от мерките срещу Covid-19, което ги прави нискорискови и предпочитани клиенти на банките. Традиционно ползват и помощ от родителите си. Постепенно се утвърждават като значим процент от купувачите на жилищни имоти”, казва брокерът Люба Атанасова.

Според нея, промени се наблюдават и в поведението на купувачите по отношение на времето, за което правят сделка.

“През последните месеци наблюдаваме по-динамично поведение от страна на купувачите. Те избират имот и скоро след това сключват сделка. Около 45% от тях купуват имота, за който първоначално са се обадили. Вземат бързи решения и избягват отлагане”, казва Атанасова.