Ето защо инвестиционни фондове купуват молове у нас
Доходността на NEPI от инвестицията се изчислява на 7.25% при търговските площи и 8% от офисните площи
Южноафриканският фонд за инвестиции в търговски площи и офисни сгради NEPI Rockcastle отчита нетна печалба преди данъци от 38.9 млн. евро от инвестициите си у нас през 2019 г., става ясно от консолидирания финансов отчет на компанията за изминалата година.
Това е с над 6 млн. евро по-малко от 2018 г., когато нетната печалба преди данъци възлезе на 45.2 млн. евро, пише profit.bg.
Нетните оперативни приходи на фонда от вложението в България отчитат ръст от 8.2%.
NEPI Rockcastle притежава у нас два от големите търговски центъра в София - Paradise Center и Serdika Center, а третият проект - Promenada Plovdiv, който е в процес на строеж, се очаква да отвори врати през третото тримесечие на 2021 г.
Той ще има отдаваема площ от 59 500 кв. м, което е повече от Serdika Center с 51 400 кв. м. Paradise Center е най-голямата инвестиция на NEPI у нас с неговите 81 600 кв. м отдаваема площ.
Посещаемостта на двата търговски центъра в столицата се е увеличила с 4.3% през 2019 г. От фонда информират, че преустройството на търговските площи в Paradise Center ще приключи през третото тримесечие на 2020 г., когато се очаква и свободните площи да намалеят значително.
В мола вече са в сила по-високи такси за паркиране.
Доходността на NEPI от инвестицията у нас се изчислява на 7.25% при търговските площи и 8% от офисните площи.
Защо фондовете инвестират у нас?
Освен добрата доходност, която е доста над тази в Западна Европа, от фонда очакват и сериозен ръст в потребителските разходи през следващите години.
Между 2020 и 2024 г. в Източна Европа също така се очаква икономиките да растат с двойно по-бърз темп спрямо развитите икономики от Запада, като прогнозите на NEPI за нашата страна са за ръст на БВП от 3.8% през 2020 г. и за над 2.5% среден ръст до 2024 г.
От фонда отбелязват, че доходността в Западна Европа от инвестиции в търговски площи е между 3-5%, докато в Източна Европа – 5-8%.
Брутна отдаваема площ
България остава на дъното по отдаваеми търговски площи на 1000 души население. У нас този показател е 103 спрямо 107 за Румъния, 127 за Унгария, 227 за Словакия, 281 за Полша и съответно 351 за Западна Европа и 2000 за САЩ.
Трябва да отбележим, че данните са за страната, докато в столицата са значително по-високи.
От NEPI очакват населението в България значително да увеличи покупателната си способност, като през следващите 10 г. прогнозират ръст от 60%.
Инвестицията у нас
До момента инвестицията на NEPI у нас се оценява на 514 млн. евро спрямо 507 млн. евро преди година. Очакваното вложение в Пловдив ще е за нови 141 млн. евро.
Портфейлът с имоти на NEPI в ЦИЕ в края на 2019 г. се оценява на 6.3 млрд. евро спрямо 5.9 млрд. евро в края на 2018 г.
Последвайте ни
2 Коментара: