Европейската комисия се опасява, че автомобилните производители в Германия ще се опитат да изнесат старите дизелови автомобили, излезли от местния пазар заради планираните субсидии, към източноевропейските страни, заяви еврокомисарят по вътрешния пазар Елжбета Бенковска.

Автомобилните производители и правителството изготвиха компромисна сделка за намаляване на замърсяването от дизеловите коли миналата седмица, след като през февруари природозащитни групи постигнаха съдебна победа, след която градовете ще могат да забраняват по-старите коли, използващи горивото.

Правителството поиска автомобилните производители да предложат на собствениците субсидии при замяна на автомобила с по-нов и ремонти, които да направят колите по-"чисти". Не всички компании са съгласни на ремонтите, които ще им струват милиарди евро. И повечето ще заложат на замяна на автомобилите, което ще им гарантира нови продажби, макар и на по-ниски цени.

"Износът означава, че проблемът с мръсния въздух просто ще бъде преместен от запад на изток", заяви Бенковска пред вестник Tagesspiegel.

Миналата седмица подобен призив се чу и от българския министър на околната среда Нено Димов, който заедно с Полша, Унгария, Словакия и Румъния ще внесе нота пред Съвета на министрите с искане държавите, които забраняват движението на стари замърсяващи автомобили, да забранят и вноса им.

В същото време екоминистерството на Германия заяви, че ще се опита да води нови преговори с компаниите за извършването на ремонти.

Миналата година България е внесла над 100 000 автомобили втора ръка от други страни в ЕС, като над една трета от тях са били със замърсяващи дизелови двигатели.

"Трябва да бъде изяснено какво ще се случи с тези автомобили", казва Бенковска, посочвайки, че това е европейски проблем, а не национален.

В събота канцлерът Ангела Меркел защити компромиса, като заяви, че е важно да бъдат избегнати забрани за шофиране в германските градове, които биха засегнали стотици хиляди дизелови автомобили и техните собственици.

Междувременно министрите от ЕС ще обсъдят нови амбициозни цели за намаляване на замърсяването от автомобилите на 9 октомври т.г. Миналият месец евродепутатите подкрепиха намаляване емисиите въглероден диоксид от автомобилите и вановете с 45% до 2030 г.