Една трета от българите харчат по-малко при пазаруване по време на извънредното положение. Това показва онлайн проучване.

А повече от половината потребители признават, че в последните два месеца са ограничили покупката на по-луксозни стоки като шоколад, чипс и дори алкохолни напитки.

С 30% се е ограничило и търсенето на месо и риба. За сметка на това обаче се е увеличило значително търсенето на плодове и зеленчуци, млечни продукти и  различни варива като боб и леща. Над 80% от потребителите казват, че искат да има повече български продукти по магазините.

"Има повече българска продукция на пазара у нас. Тя е в резултат от кризата, която има и няколко положителни ефекти. Виждаме, че пазарът изпреварва държавата и всякакви постановления, Българските потребители последваха апела и на търговците, и на държавата, започнаха да купуват повече българска стока и това веднага се отрази на магазините", заяви изпълнителният директор на Сдружението за модерна търговия Йордан Матеев пред Нова тв.

Според него страната се е оказала в ситуация, в която преди постановлението да влезе в сила, то е започнало да изпълнява функцията. Матеев смята, че парадоксалното в случая, че вече има положителен ефект, защото доста производители са сключили договори с търговски вериги.
"Българският потребител, в резултат на кризата, стана доста по-чувствителен ценово.

Той промени драстично своето поведение. Все повече се купуват стоки, които  са на промоция. Вече се пазарува в различни часови пояси. В най-натоварения преди часови пояс - след 18 часа, вече магазините са почти празни.

Лоялността към определени брандове намалява. Все по-голямо влияние върху избора оказва цената", обясни той. Според него хората предпочитат да пазаруват в близките до тях магазини, а се купува само най-необходимото. Покупката на по-луксозни стоки вече е ограничена.