3-ти февруари, трябваше да бъде един от първите работни за повечето работещи в Китай през новата година на Плъха. Поради ситуацията причинена от разпространението на коронавируса обаче, годишната официални почивка за китайската нова година е удължена до 10-ти февруари в голяма част от страната, и за значителен дял от работещите, като отделни компании избират да започнат работа онлайн от вкъщи.

Безспорно извънредната ситуация ще има дълготрайно негативно влияние върху икономиката, туризма и обществения живот, включително и извън Китай, отбелязват в обширен анализ по темата Сяо Дзин, главен редактор, сп. Driving Tour, зам. председател CTJA (Асоциация на Китайските Туристически Медии) и адв. Асен Велинов, Международен Консултант, CTJA

Многобройни вътрешни и международни полети са отменени и има сериозни или абсолютни рестрикции за пътувания както в рамките на Китай, така и по света – като не малък брой държави налагат пълна забрана за допускане на територията си на хора, които са се намирали в Китай в рамките на предходните две седмици.

Не сме квалифицирани да правим прогнози за развитието на епидемията – която след конференцията на СЗО вече и официално обявени глобални измерения, но данните за периода на китайската нова година от предишни години, както и за епидемията от ТОРС (тежкия остър респираторен синдром или SARS) от 2003 дават представа за измеренията на настоящата епидемия, както и основание да се очаква значително отражение върху китайския и световен туризъм.

За китайците по света Китайската Нова Година (Пролетния Фестивал) е най-важния празник. Според традициите, той се празнува семейно, и хората се прибират по родните си места – това продължава да е случая за мнозинството китайци. За повечето от тях това е и най-дългата годишна почивка – поне седем дни се отпускат централно.

Това пътуване често бива наричано „най-голямата годишна човешка миграция“ – и предполага два стадия – първо прибирането по родни места, и след това пътуването обратно.

Мащабите на това пътуване са впечатляващи – през 2019 Министерството на Транспорта на Китай регистрира 2.98 милиарда пътувания във връзка с фестивала (или 425 пъти населението на България).

При нормални обстоятелства цифрите биха били подобни за 2020, но ситуацията с короновируса, която ескалира в дните непосредствено преди празника и свързаните с вируса рестрикции сериозно се отрази на пътуванията, като официални данни все още няма. Първоначално официалните почивни дни бяха 24-ти до 30-ти януари – понастоящем продължение поне до 3-ти Февруари, а в Шанхай – до 9-ти.

Пролетния Фестивал е и пиков сезон за икономиката – хората спестяват цяла година и са щастливи да харчат парите си по време на фестивала. Развитието на „туристическа“ култура през последните години, и растежа на покупателната способност на населението води също и до създаването на нови традиции – вместо семейни събирания, значителен брой китайци избират да пътуват семейно. 

По време на Пролетния Фестивал през 2019 Министерството на Туризма е отчело 415 милиона пътувания с цел туризъм, или приходи от около 513 милиарда юана (67 милиарда евро). Международните изходящи пътувания от Китай за периода през 2019 са били около 63 милиона.

Международни пътувания с дестинация Китай за същия период са били около 6.2 милиона според имиграционните власти – което включва прибиращи се в Китай за фестивала китайци, както и чужди туристи. Подобни бяха и очакванията за тази година – за това колко от тези пътувания обаче са се осъществили все още няма данни.

Понастоящем според наредби на Министерството на Културата и Туризма в голямата си част туристическите услуги в рамките на Китай са преустановени – и повечето туристически обекти и атракции затворени за неопределен период. Много туристи проактивно са променили или отменили плановете си за пътуване – освен това поради транспортни рестрикции, повечето от тях могат да разчитат само на лични автомобили и много лимитиран обществен транспорт.

Много агенции, букинг платформи, Обществената Авиация и Железопътното Министерство обявиха, че от 24ти януари хотелски резервации, самолетни и железопътни билети издадени от китайски компании могат да бъдат променени или върнати без административни такси. Международни авиолинии, агенции и платформи също са гъвкави по отношение на вече закупени билети и направени регистрации, като някои авиолинии са спрели полетите си до и от Китай.

За туристически групи, които вече са в процес на пътуване, Министерството изисква постоянен мониторинг и своевременно споделяне на информация с релевантните власти при нужда.

Културните мероприятия и фестивали, които традиционно съпътстват фестивала – в музеи, галерии, библиотеки, паркове и др. – тази година са отменени за неопределено време, за да се избегне събиране на голям брой хора на обществени места.

Неизбежни са сравненията с епидемията на ТОРС от 2003 – по отношение на туризма би имало смисъл да си припомним отражението на ТОРС върху индустрията тогава, и как тя се е променила през последните 17 години. Според Туристическия Статистически Бюлетин от 2003 ТОРС е причинил загуби в размер на 28.9 милиарда евро – и в резултат 2003 е била първата година в която китайската туристическа индустрия не е отбелязала ежегоден ръст както в предходните десет години.

От 2003 г. насам китайските туризъм и икономика се развиват с безпрецедентни темпове – данните в таблицата по-долу сравняват няколко ключови фактора:.

 

 
2003 2019
Разполагаем доход на глава от населението USD 1,023
(градско население)
USD 4,390
(общо население)
Лични коли 24 млн. 207 млн.
Високоскоростни пътища 30,000 км 142,600 км
Високоскоростни железопътни пътища 0 km 35,000 km
Настаняване 99.28 млн. стаи 414.97 млн. стаи

Данните показват резултатите на 17 годни непрекъснат икономически растеж, и положително развитие на инфраструктурата и туризма. Експерти в сферата на туризма очакват значително по-големи загуби в резултат на короновируса през 2020 в сравнение с епидемията на ТОРС.

През 2002 китайските туристи е Европа са наброявали 654 хил. За сравнение през 2018 китайски туристи са осъществили над шест милиона пътувания до Европа , а в последните години източна Европа и България стават по-популярни – според данни на CTRIP България е четвъртата по популярност дестинация в Централна и Източна Европа, и ръста на посетилите я туристи през 2019 е бил в размер на 459% в сравнение с 2018.

Фокусът в момента обаче е върху усилията епидемията да бъде овладяна и отражението й върху живота и здравето на гражданите на Китай и света минимализирано, независимо от цената, която икономиката, туристическата и други сервизни индустрии трябва да платят. Остава надеждата, че усилията ще бъдат успешни, и че в близко бъдеще отново ще можем да пътуваме без притеснения.

Източник: Сяо Дзин, главен редактор, сп. Driving Tour, зам. председател CTJA (Асоциация на Китайските Туристически Медии)

Адв. Асен Велинов, Международен Консултант, CTJA