Щатският долар стартира първата търговска сесия за 2018 г. с леко понижение, с което продължи тенденцията от предходната 2017-а. Тя остава в историята като една от най-слабите години за зелените пари, пише profit.bg.


Доларовият индекс, който измерва представянето на американската парична единица спрямо шест водещи световни валути, отчете спад от 9.8 на сто. Това е най-слабото представяне за долара от 2003 г. насам и първият годишен спад от 2012 г., когато зелената валута се срина с близо 15 на сто.

През изминалата година дори агресивната реторика на Федералния резерв, маркираща края на епохата на „хеликоптерните пари“, не успя да подкрепи американската валута.

Изглежда валутните трейдъри обърнаха повече внимание на конкурентите на щатския долар, като еврото и японската йена, сред като централните банкери във Франкфурт и Токио също загатнаха за предстоящо затягане на монетарната политика.

За много анализатори сривът на долара се оказа изненадващ и с оглед на провеждащата се данъчна реформа отвъд Океана, от която също се очакваше да окаже подкрепа на щатската валута. Логиката зад тази прогноза беше, че с връщането на част от корпоративните печалби обратно в страната, търсенето на долари ще се увеличи.

Сериозно разминаване имаше обаче в оценките за това точно колко приходи ще репатрират американските компании – те варираха от 50 милиарда до 3 трилиона долара годишно.

Според експерти, цитирани от Marketwatch, една от основните причини за натиска върху зелените пари се крие в ниската възвръщаемост на облигациите. През 2017 г. доходността по 10-годишните американски държавни ценни книжа варираше от 2.63% по време на пика в края на месец март до малко над 2% при дъното през септември.

Какво обаче означава спадът на американския долар за потребителите и корпорациите в САЩ?

На първо място, по-евтината валута може да се окаже двигател за американския износ.

Статистиката показва, че от средата на 2014-та до началото на 2017 г. доларовият индекс е регистрирал ръст от цели 26%. И изказването на президента Доналд Тръмп, че силният долар „убива“ конкурентоспособността на американските производители, не е лишено от логика.

Сега обаче те имат шанс да поемат глътка въздух, тъй като след обезценката на валутата тази година, американските стоки са станали малко по-атрактивни за чуждестранните купувачи. Според анализатора на Credit Agricole Василий Серебряков, цитиран от Bloomberg, тази тенденция вероятно ще продължи и през 2018 г., което ще бъде добре дошло за американските износители.

От друга страна, вносът става все по-скъп.

По тази причина потребителите отвъд Океана имат далеч по-малко поводи за радост, наблюдавайки движението на валутния курс. Те ще трябва да плащат повече за вносните стоки по витрините на американските магазини. Този ефект донякъде се смекчава от обстоятелството, че американската икономика не е толкова зависима от външната търговия, колкото тези на много други развити индустриални държави.

Факт е обаче, че всеки американец, който е тръгнал на екскурзия в Европа или Азия, ще трябва да си приготви повече долари, отколкото преди година. А това, до голяма степен, може да промени и контурите на туристическата карта.

През последните няколко години, със спада на еврото, Западна Европа се превърна в предпочитана дестинация за американците. Евентуалното обръщане на тази тенденция може да насочи повече хора към вътрешния туризъм за сметка на задграничните пътувания.

Същият този фактор обаче докарва все повече чуждестранни туристи в Съединените щати. През последните няколко месеца броят на европейците и азиатците, които предпочитат да пазаруват на Пето авеню в Ню Йорк, значително се увеличи, смята анализаторът на Mizuho Bank Сайрин Харайли, цитиран от Bloomberg.  

Не на последно място си струва да отправим поглед и към бензиностанциите.     

Цената на петрола, както и на много други суровини, търгувани на световните стокови пазари, е деноминирана в щатски долари. По тази причина, когато зелените пари поевтиняват, цената на суровините обикновено се покачва.

През 2017 г. например, американският лек суров петрол поскъпна с около 11%, а фючърсите на бензина добавиха 8% към стойността си за същия период. Ако тази тенденция се запази и през 2018 г., американските потребители ще загубят позитивите на евтините горива, на които се наслаждаваха през последните няколко години.