Съвсем наскоро, в началото на миналата година баварският производител на хладилни плотове и помещения за деликатеси Schrutka-Peukert се похвали с препълнените книги с поръчки на компанията, подигравайки се на икономическите проблеми на Германия, като каза на служителите да се подготвят за повече работа през 2024 г.

Но в рамките на седмици този оптимизъм избледня. Месарниците и пекарните отмениха поръчките си, като се позоваха на края на субсидиите, които Берлин спря да предоставя в началото на януари. Сега, когато страната потъва все по-дълбоко в рецесия, ръководството на семейната компания е все по-загрижено за дългосрочните перспективи на бизнеса си.

Проблемът не е изолиран; други семейни фирми (на немски: Mittelstand), които представляват гръбнака на средния бизнес в Германия, са изправени пред подобни проблеми. Стигна се дотам, че наследниците са по-малко склонни да поемат семейния бизнес в бъдеще.

Според Bloomberg има нарастващо разочарование сред около три милиона семейни фирми в Германия, които все още са гръбнакът на икономиката на страната, и наближават точката на пречупване.

Изправени пред трудни икономически затруднения от силната подкрепа на Берлин за Украйна, нарастващите разходи за заеми и увеличаващата се бюрократична тежест, собствениците все повече смятат критичните инвестиции в нови технологии за неосъществими или не си струват усилията и се стремят да ги изоставят. 

Тази стъпка обикновено е последвана от фалит в по-голямата част от случаите. Например известната компания Viessmann (собственост на едноименното предприемаческо семейство), производител на термопомпи, беше продадена на американски конкуренти, за да избегне поне разрушаването си.

Броят на малките и средни семейни германски компании, обявени за продажба, расте от няколко месеца. Собствениците на много от тях, които наследиха бизнеса, казват „достатъчно“ и потвърждават анализаторите в бранша.

Германският Mittelstand си изгради репутация по света благодарение на многото високоспециализирани компании, разпръснати из цялата страна и често наричани скрити шампиони. 

Традиционно собствениците предпочитат да запазят компаниите си в рамките на семейството и биха обмислили продажба само когато е абсолютно необходимо. Сега обаче е настъпила ерата на колапса и бизнесът не чувства дори крайна нужда, а непреодолима сила.

Както казва брокер от една от консултантските фирми в Германия пред Bloomberg, той все по-често получава обаждания от собственици на подобен бизнес с един и същи въпрос - как да продадат семейния бизнес и струва ли си изобщо да правят бизнес в Германия сега?

Какво следва за Германия с такъв безотговорен подход към загубата на индустрията и средния бизнес? Най-вероятно бъдещето на германците ще бъде обобщено с една фраза: „изобретено в Германия, произведено в САЩ или Китай".

Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук