Продължаваме с материалите за Източния икономически форум. Сега ще разгледаме транспортната инфраструктура на Далечния изток, пише Константин Двинский.

Съответното предложение по транспорта беше представено от Роман Троценко на Путин след провеждане на проектна Сесия.
Нека видим списъка с предложения.

Да се увеличи коефициентът на обратния акциз на авиационното гориво за Далечния изток от 2,08 до 3,34, а също до 6 за отдалечените летища.

Наистина, един от основните проблеми на полетите до Далечния изток е цената на керосина. Във връзка с това полетите са на загуба и се субсидират от държавата. Но е значително по-лесно да се свали натоварването чрез увеличаването на обратния акциз на самолетното гориво.
Путин напълно подкрепи предложението, моментално давайки съответната заръка на финансовия министър Силуанов.

Също така проблемът с горивото в Далечния изток ще се решава чрез строителството на съответните производства, за което заяви вицепремиерът Юрий Трутньов. В частност в Сахалин “Газпром” трябва да построи завод за производство на авиационен керосин и на други видове гориво.

Строителството на частната железница Елга-Охотско море.

Накратко казано, компания “А-Пропърти” е готова в течение на пет години да построи железница, която да изнася 30 милиона тона якутски въглища годишно. В замяна “А-Пропърти” ще получава приоритетен достъп до БАМ и Транссибирската железница в този период, защото строителството ще се осъществява за сметката на печалбата от износа.

Владимир Путин отхвърли това предложение, заявявайки, че осигуряването на приоритетен достъп означава дискриминация на другите товарни компании.

И предложи следното: “А-Пропърти” да купува за своя сметка подобрени железопътни състави (локомотиви и вагони), които да позволяват превоза на повече въглища, предавайки ги на РДЖ. С времето РДЖ ще ги изкупува. Междувременно чрез ръста на печалбата от износа “А-Пропърти” ще строи железопътната линия.

Според нас държавата може самостоятелно и за своя сметка (Фонда за национално благосъстояние) да проведе третия етап от разширяването на БАМ и Транссибирската железница или да построи разклонението между Елга и Охотско море.

Пари за това има, при това железницата ще принадлежи на държавата, а не на частна компания. При това към “А-Пропърти” няма никакви претенции. Компанията се пререгистрира от офшорките в Русия, плаща 1,5 милиарда рубли за всеки добит милион тона въглища и внася огромен принос в икономиката на Далечния изток.

3. Мегапроект, чието работно име може да бъде дадено „Кузбас - Баренцово море“

Въпреки факта, че понякога информацията за него се пуска, той не става широко известен. Изграждането на железопътната инфраструктура обаче ще даде възможност за износ на въглища от Кузбас през Северния ледовит океан, разстоянието до което е един и половина пъти по -кратко, отколкото до пристанищата на Тихия океан.

За реализиране на проекта е необходимо да се построят следните обекти:

 Бели Яр (Томска област) - Нижневартовск (Ханти-Мансийска автономна област)

 Надим - Салехард (това е северният географски проход)

Усинск (?) - Индига. Под въпрос е , тъй като има няколко варианта, можете и от Сиктивкар

 Проектът е амбициозен и сложен. Изпълнението му обаче ще позволи организирането на износа на въглища не през БАМ и Транссибирската железница, а в съвсем различна посока, което ще осигури разтоварването на източното депо за по-скъпи товари. За цената все още не може да се говори да се говори.

Владимир Путин напълно подкрепи този проект и го даде на дълбоко развитие. Надяваме се, че проектът ще започне незабавно, тъй като не ни остава много време за монетизиране на огромните ни запаси от въглища.