След като глобалната търговия преодолява санкциите срещу Русия, на преден план излиза нуждата от още танкери за пренос на горива. Азия и Близкият изток добавят капацитет за рафиниране за сметка на САЩ и Европа, а поръчките за танкери тази година скочиха а до най-високото си ниво от десетилетие.

Само от началото на 2023 г. са поръчани общо 38 танкера, или най-големият брой от 2013 г. насам, според данни на брокера Braemar, цитирани от Bloomberg.

В глобалната търговия се забелязва значително разместване. Преди забраната на ЕС за руски петролни продукти, Русия започна да пренасочва товари с петролни продукти към Северна Африка и Азия. В същото време Европа започна да купува повече дизел и други горива от Близкия изток, Азия и Северна Америка, за да замени вноса от Русия.

Русия започна да използва методът товарене от кораб на кораб и така успя да съкрати маршрутите насочени към Африка и Азия, след забраната за износ към ЕС.

В същото време Европа увеличава вноса на дизел от Близкия изток и Азия, за да компенсира загубата от руски внос,от който идваха около 600 000 барела на ден (bpd) преди ембаргото от 5 февруари да влезе в сила.

Това разместване на глобалната търговия с горива, както и по-дългите разстояния, които танкерите трябва д аизминават , за да доставят руски петролни продукти извън Европа, повиши търсенето на танкери, превозващи петролни продукти.

Рафиниращият капацитет в света се очаква да се увеличи с близо 3 милиона барела на ден до края на 2023 г., Най-вероятно ще стартират най-малко девет проекта за рафинерии в Близкия изток и Азия, прогнозира EIA миналата година.