Длъжници бързат да погасят старите си борчове и да изчистят кредитното си досие. Причината е, че иначе не могат да си позволят да изтеглят нов кредит при рекордно ниските лихви в момента. Това е нова тенденция, ясно очертаваща се през обичайно трудните първи месеци на годината.

Изводът идва в анализ на компанията за управление на вземанията „Фронтекс интернешънъл”. Според изпълнителния директор Лилия Димитрова такива клиенти избират различни методи, за да съберат необходимата сума - заем от роднини и приятели, консолидиране на стари задължения, продажба на имот.

„Така пред тях се отваря възможност да се възползват от евтините кредити днес - тенденция, която проличава и в отчетените от БНБ ръстове за 2021 година”, коментира тя. От Централната банка към края на януари регистрират обем на жилищнитe кpeдити от 14,2 млpд. лв. - ръст от 17,9 на сто на годишна база. Πoтpeбитeлcкитe кpeдити пък се равняват на 13,2 млpд. лв., или покачване с 11,2 на сто cпpямo янyapи 2021 г.

Любопитно е още, че пазарът на просрочени задължения в България се завръща на нивата отпреди ковид кризата. Потребителите съумяват да изплащат по-голям среден размер, а дялът на тези, които не покриват вноските си, намалява, отчитат още от компанията.

"След изтичането на мораториума върху потребителските кредити станахме свидетели на разумно потребителско поведение и стремеж на клиентите да се справят успешно със задълженията си.

През 2021 г. плащанията нарастват и като абсолютен, и като среден размер, а хората все по-рядко прибягват до отстъпки, за да погасят изцяло своите кредити. В резултат от приключването на мораториума клиентите си дадоха сметка, че имат задължения, които рано или късно трябва да бъдат погасени.

Може да се каже, че на този пазар пандемичната криза за физическите лица е приключила", коментира още Лилия Димитрова, цитирана от Марица.бг.

Отчита се спад както при хората, които са в реално затруднение, така и при длъжниците, които, по една или друга причина, не желаят да възстановяват задълженията си. През 2020 г. над 30 на сто от потребителите бяха в реална невъзможност да плащат, докато към края на 2021 г. техният дял пада на 14 на сто", казва статистиката на компанията. Заявилите нежелание да покриват месечните си вноски също бележат леко понижение - от 18 на сто през ноември 2020 г. на 17 на сто към края на 2021 година.