„Във връзка с откриването на ново концептуално пространство за храна, изкуство и лични ритуали (заведение - б.а) търся не служители, а съмишленици. Свободните позиции са за главен творец в кухнята (главен готвач - б.а.), творци в салона (в стандартните обяви ги титуловат като сервитьори) и творци зад бара (бармани - б.а)“.

Обявите за работа вече не са просто съобщение за свободно място в една компания. Те звучат така необичайно, защото се търсят служители, които не просто имат кетап за главен готвач и завършен курс за бармани.

Специално за последните работодателят обяснява, че ще познае „неговия човек" по начина, по който приготвя и пие кафето си, по музиката, която слуша, докато го пие, и по книгите, които чете, пише "Марица". 

Наред със стандартните изисквания за образование и владеене на чужди езици, работодателите вече търсят съвсем други качества сред бъдещите си служители - надъхани, смели, креативни. Първи извън стереотипа излязоха компаниите от ИТ сектора.

В началото те привличаха кадри със заплати, социални бонуси и разчупени и модерни офиси. Но и това не помогна и браншът хронично започна да страда от дефицит на персонал.

И тогава се появиха обяви за работа от типа на тази, пусната от бургаски работодател: „паричният бонус за релокация (преместване от родния град в Бургас - б.а.) стига за бира за няколко лета. Пък ако нямате желание да релокирате, само ще кажем, че тука има море и понякога пишем код на плажа плюс цаца. Офисът е на 12 метра от водата".

От съобщението „търсим сеньори, сеньорити, мидьори и джуниъри“ съвсем не става ясно, че обявата е за Java-специалисти. За сметка на това пък много млади и необвързани профита лесно биха сменили адресната си регистрация за такъв "разтропан шеф".

Верига магазини за спортни стоки отиде и по-далече. От там пуснаха цял клип, който нарекоха "Обява за работа", където нагледно показват как новият служител влиза в сплотен и заговорен екип. Клипчето изобразява усмихнат млад мъж, който с лекота уж прави набирания на лост, а всъщност се оказва, че усърдно му помагат старите колеги, като го повдигат.

С навлизането на Фейсбук като канал за комуникация интернет започна да изземва част от функциите на агенциите за подбор за персонал. Тук има и още един бонус - обявата ще я видят само хората, които са харесали страницата на компанията. Тоест, те вече имат първоначално добро мнение за работодателя.

В момента например логистична компания търси спедитори със снимка на супермени. Аналогията е, че екипът е супер.