Петролните гиганти настръхнаха заради електромобилите
Най-големите производители на петрол в света се стреснаха и вече гледат много сериозно на заплахата от електромобилите. OPEC увеличи над 5 пъти предвижданията за броя на електромобилите през 2040 г., а гиганти от калибъра на Exxon Mobile и ВР също преразглеждат оценките от миналата година, твърди проучване на Bloomberg New Energy Finance, публикувано преди седмица. Очакванията на лондонската агенция са, че тези автомобили ще намалят търсенето на петрол с 8 млн. барела дневно към 2040 г., което в момента е комбинираното производство на Иран и Ирак.
Все по-нарастващата популярност на електрическите автомобили ще постави цялата нефтодобивна промишленост под сериозната угроза да снижи драстично печалбите и оборота на тази индустрия, който към днешна дата се равнява на над $700 млрд. годишно.
Очакванията на BNEF са, че продажбите на електрически автомобили ще надминат тези на бензинови и дизелови коли до 2040 г., което ще е резултат от бързото спадане на цените на литиево-йонните батерии. Докладът на BNEF предвижда към 2040 г. по пътищата в света да има 530 млн. plug-in автомобила, което ще е 1/3 от общия брой коли на планетата.
Организацията на страните износителки на петрол (ОПЕК) предвиждаше миналата година, че през 2040 г. по пътищата ще има едва 46 млн. коли. Само 12 месеца по-късно тази им сметка е умножена по пет и сега ОПЕК предвижда, този брой ще достигне 266 млн., което е над 500% ръст в очакванията, но и два пъти по-малко от анализа на BNEF. Според изчисленията на ОПЕК автомобилите с батерии ще съставляват 12% (след 23 години) от общия микс, което е 6 пъти над 2-та процента през 2015 г. Групата, в чийто състав влизат 14 държави, очаква двойно намаляване нd дизеловите автомобили спрямо предвижданията им година по-рано.
Макар и с големи ръстове, очакванията на други организации и компании не са толкова смели като на ОПЕК и BNEF. Международната агенция по енергетика смята, че през 2030 г. електромобилите ще са 58 млн. (от 23 млн. в предишните им изчисления). Exxon Mobil изчислява, че електромобилите ще са 100 млн. към 2040 г. (от 65 млн. в предишните им сметки). Сметките на BP също показват 100 млн. ЕV към 2035 г., ръст от 40% спрямо изчисленията им година по-рано.
Според същото проучване на Bloomberg New Energy Finance, плановете на световните топ производители на света предвиждат продажбата на 6 млн. електромобила годишно към 2025 г., като тази цифра трябва да скочи до 8 млн. през 2030 г.
Последвайте ни
Все още са оптимисти, но напразно.
Ами да намалят цените до конкурентно приблизени на ел.автомоболите....не само да смучат от нрода.
Шейховете да си купуват камили , защото идва времето да питат де акат гладните !
Ако се премахнат преференциите за електроавтомобили и се занули акциза върху горивата, няма да има нужда да намаляват каквото и да било. Тогава електроавтомобилите директно загиват. Пример - Хонконг, където теслите правят истински бум. Да, ама след отмяна на данъчните преференции, продажбите бързо-бързо стават нулеви.
до @барут....нали знаеш,че ако-то ,такова -мирише. Елетромобила е неизбежен.Като оная -с косата. Въпроса е друг.Специално Ние какво ще мъдриме,или нашите деца и внуци? Още в началото на Игрите със Белене,много експерти,който гледаха със десетилетия напред,спменаха и този бъдещ проблем.И ще се окажат прави.Представете си 1 милион,лични автомобили.На наша територия.За товарни,градски транспорт,е под въпрос.В задачката,която експертите-прогностици зададоха беше" Колко зарядни станции( еквивалент на днешните бензиностанции),ще бъдат необходими,и какво количество ел. енергия ще се изразходва само за зареждане на 1 милион автомобила.И то-почти ежеднежно ? Ето защо ни трябва АЕЦ Белене,отделно,че трябваше да реанимираме спрените блокове на Козлодуй. Но както винаги сме Балкански тарикати. И ще си плащаме тарикатлъка.,ние,децата ни и техните внуци.
Малко сметки. В малка България има 4 млн. автомобила. Ако през нощта всеки се зареди с 40 кВтч. т.е. 10 часа по 4кВт. това са 16000 МВт. мощност. Пиковата мощност у нас е 7800МВт. със студения резерв, а иначе около 6500МВт. Трябват ни поне 8 АЕЦ-а като Козлодуй (2000МВт.) само за колите. Дали ще издържи сегашната електро-разпределителна мрежа - трърдо не. Кой ще я развие за да отговаря на изикванията - държавата ли или ЕРП-етата, да позная - никой. Моята прогноза е, че първите години ще се произведат много хибридни автомобили и постепенно ще се забрани карането в населени места с ДВГ. Колите с ДВГ ще останат, особено тежкотоварни, военни, специализирани, трактори, багери . Чисти електромобили ще са само леките луксозни коли. Дори 1 от 4 автомобила да зареждат, това са 4000МВт. и то съсредоточени според големината на селището. Само в моя блок със 6 входа и 120 апартамента (и 180 коли) си представям през зимата какви кабели ще има от балконите към колите. Идилията ще е пълна в централните части на София, Пловдив, Варна и др. по-големи градове. Успех и за диспечерите ЕСО.